François Ozon to enfant terrible francuskiej kinematografii. Jeden z najciekawszych francuskich re¿yserów m³odego pokolenia. Rozpoznawalny styl jego filmów i podejmowanie obsesyjnych tematów przyczyni³y siê do zainteresowania ze strony krytyki. Dzi¶ jest bardziej popularny i przychylniej oceniany poza granicami swojego kraju. Choæ wydaje siê to dziwne, francuska prasa nie mo¿e mu wybaczyæ ci±g³ego przekraczania granic i sk³onno¶ci do prowokowania.
Oryginalny tytu³ jego najnowszego filmu - Potiche - "¯ONA DOSKONA£A" oznacza po francusku wazê lub inny pozbawiony praktycznego zastosowania przedmiot dekoracyjny o niewielkiej warto¶ci, jakim ozdabia siê pó³ki i kominki. Potocznie, jest to obra¼liwe okre¶lenie kobiety, której jedynym atutem jest uroda, albo takiej, która ¿yje w cieniu mê¿a i zdaje siê byæ pozbawiona w³asnej to¿samo¶ci. S³owem potiche nazywano niektóre ¿ony polityków, a nawet kilka kobiet polityków, w tym Bernadette Chirac, a ostatnio - Ségolene Royal.
...Suzanne (Catherine Deneuve) jest ¿on± bogatego przemys³owca, który ¿elazn± rêk± kieruje fabryk± parasolek. Swoj± ¿onê sprowadzi³ do roli uleg³ej pani domu, która skrzêtnie wype³nia codzienne obowi±zki i s³u¿y mu jako luksusowa ozdoba. Pewnego dnia pracownicy fabryki buntuj± siê przeciwko szefowi i bior± go za zak³adnika. Nagle rodzinne i biznesowe sprawy spadaj± na barki Suzanne, która ku zaskoczeniu wszystkich ujawnia nieznane dot±d oblicze swojej kobieco¶ci - energiczne, przebojowe i zniewalaj±ce. Przy okazji na ¶wiat³o dzienne wychodzi wiele skrzêtnie skrywanych rodzinnych tajemnic...
François Ozon:postanowi³em obsadziæ rolê Suzanne nietypowo i zaproponowa³em j± Catherine Deneuve, która podczas wspó³pracy przy "8 kobietach" udowodni³a mi, ¿e potrafi oddaæ wielowymiarowo¶æ postaci i nadaæ jej g³êbiê, która pozwoli widzowi uto¿samiæ siê z bohaterk±. Catherine jest ¶wietn± aktork±: urzeczywistnia odgrywane sytuacje, a jej postaci budz± empatiê. Na pocz±tku Suzanne jest karykaturalna, podobnie jak pozostali bohaterowie filmu. To mi³a, pokorna ¿onka ma³omiasteczkowego w³a¶ciciela fabryki, ale z czasem uwalnia siê od tego stereotypu i przechodzi kolejne przemiany, by staæ siê inn± kobiet±.
Ponowna wspó³praca z Catherine by³a prawdziw± przyjemno¶ci±. Na planie "8 kobiet" panowa³a bardziej napiêta atmosfera, a poza tym tam aktorki stanowi³y zespó³, dlatego narzuci³em sobie pewnego rodzaju neutralno¶æ - Catherine by³a jedynie jedn± z o¶miu. Natomiast przy "Potiche" od pocz±tku trzymali¶my sztamê. Spotka³em siê z ni± na samym pocz±tku pracy nad filmem, jeszcze zanim znalaz³em producentów. Zapyta³em "Chcia³aby¶ zagraæ tak± 'paprotkê'?". Bardzo siê zapali³a do projektu. (...) Mieli¶my mnóstwo frajdy podczas zdjêæ.
Do towarzystwa dla mojej Suzanne potrzebowa³em dwóch zawodników wagi ciê¿kiej: silnych mê¿czyzn, którzy bêd± dla siebie godnymi rywalami. Dwóch francuskich aktorów o ró¿nych technikach aktorskich.
Pytanie o ekranowego kochanka dla Catherine Deneuve natychmiast przywo³uje na my¶l Gérarda Depardieu. Tak wiele razy grali parê, ¿e ten pomys³ nie móg³ nie wypaliæ. Jest miêdzy nimi wprost niezwyk³a chemia. Wiedzia³em, ¿e wspólne spêdzanie czasu ich ucieszy, a widzowie chêtnie ich obejrz± w roli dawnych kochanków odnawiaj±cych romans. Babin jest jedn± z moich ulubionych postaci. To beznadziejny romantyk, ¿yj±cy przesz³o¶ci± i o¿eniony ze swymi pogl±dami politycznymi. Jednocze¶nie to najbardziej poruszaj±ca postaæ: chce zmieniæ swoje ¿ycie, zostaæ ojcem, byæ z Suzanne, zaznaæ komfortowej egzystencji klasy ¶redniej. Nie wyobra¿am sobie nikogo prócz Gérarda Depardieu w roli tego silnego, niezgrabnego mê¿czyzny, który zaskakuje wra¿liwo¶ci± i sentymentalizmem.
Fabrice Luchini by³ oczywistym kandydatem do roli Roberta Pujola. Pomy¶la³em, ¿e zestawienie go z Catherine Deneuve bêdzie ryzykownym, ale ciekawym eksperymentem. Maj± zupe³nie odmienny styl pracy i podej¶cie do aktorstwa, wystêpowali w bardzo ró¿nych filmach. Tworz± przedziwn± parê, podobnie jak Robert i Suzanne. Pomy¶la³em, ¿e to doda ich interakcjom komizmu.