MI£O¦Æ I SAMOTNO¦Æ WPLECIONA W ARCHETYPOW¡ BAJKÊ O KRÓLEWNIE NA WIE¯Y
"WIE¯A" jest debiutem fabularnym Agnieszka Trzos. Re¿yser zawart± w filmie historiê postanowi³a opowiedzieæ z perspektywy kobiet. - Trzy bohaterki to trzy ¶wiaty tego, w jaki sposób kobiety buduj± relacje z mê¿czyznami, relacje, które tak czêsto obarczane s± presj± g³êbokich norm i stereotypów kulturowych (w tym seksualnych). W moim filmie metafor± opowiadanych historii jest ba¶ñ o królewnie na wie¿y nale¿±cej do kanonu historii mi³osnych. Wiek dwudziesty przyczyni³ siê do tego, ¿e równie¿ mê¿czy¼ni zamykaj± siê na wie¿y. Dzi¶ m³odzi ludzi w sposób nie¶wiadomy, z przejmuj±c± wierno¶ci± realizuj± ten mit - mówi Agnieszka Trzos.
"WIE¯A" to przypowie¶æ o samotno¶ci i rozpaczliwej próbie spotkania siê kobiety i mê¿czyzny. Bohaterami filmu s± trzydziestoletni "single", pochodz±cy ze ¶wiata reklamy, mediów, sztuki i biznesu. Ich losy opowiedziane s± równolegle; wszyscy szukaj± uczuæ i pragn± zbudowaæ z kim¶ zwi±zek, jednak prawie ka¿dy z nich panicznie boi siê blisko¶ci i utraty kontroli nad w³asnym ¿yciem.
"WIE¯A" to wspó³czesna opowie¶æ o têsknotach, pragnieniach i lêkach, które towarzysz± spotkaniu kobiety z mê¿czyzn±. Akcja filmu rozgrywa siê w Warszawie; klimat zurbanizowanej metropolii potêguje poczucie alienacji i wyobcowania.
AKTORZY O FILMIE
AGNIESZKA WARCHULSKA:
Praca na planie "Wie¿y" by³a fantastyczn± przygod±. Zebra³a siê grupa zapaleñców, którzy zaanga¿owali siê w projekt filmowy bez zabezpieczenia finansowego. Urzek³a nas historia. Historia ludzi zapêtlonych we w³asnym egoizmie, ³aknieniu mi³o¶ci i jednoczesnym lêku przed ni±.
Ewa, bohaterka, któr± zagra³am, jest osob± pozornie spe³nion±, która powinna byæ zadowolona ze swojego ¿ycia. Ma mieszkanie, pracê, któr± lubi, przyjació³, chodzi do modnych klubów, æwiczy jogê: jest atrakcyjna i inteligentna. I jednocze¶nie chodzi na terapiê, bo, jak sama mówi, nie radzi sobie ze swoimi uczuciami, ze swoj± seksualno¶ci±. Ewa ju¿ wie, ¿e seks, to nie mi³o¶æ, i tej mi³o¶ci rozpaczliwie szuka: szuka a¿ "za bardzo". Kiedy spotyka Bartka, za szybko i zbyt gwa³townie próbuje zgarn±æ jego przestrzeñ. Bartek nie jest jeszcze gotowy, Ewa go fascynuje, ale przera¿a go sta³y zwi±zek. Historia stara jak ¶wiat, ale jak¿e aktualna. To dobrze, ze ten film powsta³. Dobrze, ¿e s± takie odwa¿ne i zdeterminowane osoby, jak Agnieszka Trzos, które nie ogl±daj±c siê na nikogo realizuj± swoj± wizjê.
RAFA£ MAÆKOWIAK:
Temat filmu by³ jednym z wa¿niejszych powodów, dla których podj±³em siê tej wspó³pracy - dotyczy dzisiejszych czasów, w których relacje miêdzy lud¼mi "roz³a¿± siê", a najwa¿niejsze uczucia - mam na my¶li mi³o¶æ i blisko¶æ tak bardzo siê dewaluuj±.
Postaæ Adama, któr± gra³em, jest moim zdaniem najciekawsz± postaci± filmu, poniewa¿ najbardziej i najbole¶niej obna¿a smutek ¿ycia singla. Model weso³ego, atrakcyjnego ¿ycia singla kreowany i opisywany przez wspó³czesne media, zosta³ w tym filmie obna¿ony i zanegowany. Single s± w rzeczywisto¶ci lud¼mi g³êboko nieszczê¶liwymi, ¿yj±cymi substytutami, karmi±cymi siê blichtrem wolno¶ci, nie daj±c sobie szans na prze¿ycie g³êbokiego i warto¶ciowego uczucia.
MARIUSZ ZANIEWSKI:
Praca nad rol± Mateusza by³a tym ciê¿sza i tym ciekawsza, im bli¿ej bohater znajdowa³ siê mojej osoby. Paradoksalnie najtrudniej jest korzystaæ w pracy z tych cech osobowo¶ci, które uwa¿amy za w³asne. To ju¿ jest niemal forma terapii, z której skutków jestem do¶æ zadowolony, jak zwykle - nie przesadnie.
AGNIESZKA TRZOS O FILMIE:
Opowiadam trzy równoleg³e historie. Jedna z nich jest o atrakcyjnej m³odej kobiecie, która przebiera w facetach jak w rêkawiczkach, i nie potrafi zwi±zaæ siê z tym jednym. To ¶wiat, w którym lepiej byæ z kim¶, kto nic do ciebie nie czuje, bo wtedy ³atwiej tê osobê zostawiæ. Druga historia jest o dziewczynie, która bardzo pragnie siê z kim¶ zwi±zaæ. ¯yje jednak samotnie, bo nie mo¿e spotkaæ mê¿czyzny, w którym ze wzajemno¶ci± by siê zakocha³a. W koñcu pojawia siê ten, na którego otwiera serce. Jednak po pewnym czasie mê¿czyzna wycofuje siê - ucieka na tê symboliczn± wie¿ê. Trzecia opowie¶æ jest o mê¿czy¼nie - o jego zamkniêciu, obsesjach z tego wynikaj±cych, o lêku przed otworzeniem serca, a jednocze¶nie o wielkiej têsknocie za mi³o¶ci±.