Tydzieñ Filmu Niemieckiego
Program

TYDZIEÑ FILMU NIEMIECKIEGO 2008
pn. Nieba nad Berlinem:
(organizowany wespó³ z Konsulatem Republiki Federalnej Niemiec we Wroc³awiu)

Niebo nad Berlinem

Niebo nad Berlinem to poetycki film o Berlinie i anio³ach. Jest to ho³d oddany miastu i zarazem wielka pochwa³a ludzkiego ¿ycia obfituj±cego w uczucia. Akcja filmu rozgrywa siê w powojennym podzielonym Berlinie. Dwa anio³y wêdruj± jego ulicami. Tylko dzieci mog± je widzieæ. A one przygl±daj± siê codziennemu ¿yciu mieszkañców miasta i im pomagaj±. Jeden z nich gotów jest zrezygnowaæ z nie¶miertelno¶ci dla mi³o¶ci. Nie on pierwszy z anio³ów decyduje siê na taki krok. G³ównym abohaterem filmu jest Berlin ...

Re¿yseria: Wim Wenders, scenariusz: Peter Handke, Wim Wenders, Richard Reitinger, muzyka: Jürgen Knieper, obsada: Bruno Ganz, Solveig Dommartin, Otto Sander, Peter Falk, 127 minut

Anonyma. Eine Frau in Berlin - pokaz przedpremierowy

Najnowszy film znanego niemieckiego re¿ysera zrealizowany w znacznej mierze na Dolnym ¦l±sku; Berlin z roku 1945 zagra³y tu obok Kolonii m.in.Wroc³aw i Legnica. Akcja filmu toczy w 1945 roku w Niemczech i jest ekranizacj± wstrz±saj±cych dzienników wydanych pod tym samym tytu³em. G³ówn± bohaterk± fimu jest anonimowa Niemka, dziennikarka, która wdaje siê w romans z radzieckim oficerem, chc±c w ten sposób unikn±æ kolejnych gwa³tów ze strony jego podw³adnych. Sytuacja zaczyna siê jednak komplikowaæ kiedy pomiêdzy dwojgiem obcych sobie ludzi zaczyna rodziæ siê prawdziwe uczucie.

Re¿yseria: Max Färberböck, scenariusz: Max Färberböck na podstawie anonimowych pamiêtników z okresu II wojny ¶wiatowej, muzyka: Zbigniew Preisner, zdjêcia: Benedict Neuenfels, Obsada: Nina Hoss, Yevgeni Sidikhin, Irm Hermann, Rüdiger Vogler, czas trwania: 131 minut

Berlin. Die Sinfonie der Großstadt

Ta zrekonstruowana wersja filmu Waltera Ruttmanna z roku 1927 z oryginaln± muzyk± Edmunda Meisela, zrealizowana przez ZDF, ARTE i Budesarchiv-Filmarchiv, zaprezentowana zosta³a po raz pierwszy w listopadzie 2007, 80 lat po premierze filmu. Awangardowy dokument Ruttmanna jest portretem i studium Berlina lat 20-tych XX wieku. Pe³en dynamiki film oddaje niespokojny rytm powszedniego dnia wielkiej metropolii od wczesnego ranka do pó¼nej nocy. W du¿ych fragmentach nagrywany by³ ukryt± kamer±, by oddaæ autentyzm ukazywanych scen z ¿ycia mieszkañców Berlina. Dzieje siê to w piêciu ods³onach zgodnie z rytmem piêciu aktów symfonii Meisela. Muzyka w filmie to szkic wielowarstwowego d¼wiêkowego obrazu miasta. Wiod±ca rola muzyki, która powstawa³a w ¶cis³ej wspó³pracy re¿ysera i kompozytora, by³a nowo¶ci±. Do historii kina film przeszed³ tak¿e dziêki zastosowaniu szeregu innowacji technicznych.

Re¿yseria: Walter Ruttmann, scenariusz: Karl Freund, Walter Ruttmann, muzyka: Edmund Meisel, zdjêcia: Rober Baberske, Laszló Schäffer, Reimar Kuntze, monta¿: Waler Ruttmann; 5 aktów - 63 minuty

Berlin - Sinfonie einer Großstadt

W symfonii o Berlinie z roku 2002 czarno-bia³e obrazy i muzyka graj± równorzêdne role. Film Schadta nie jest remakiem klasyka Ruttmanna z 1927 roku o prawie takim samym tytule. Jest to nowa interpretacja z punktu widzenia tera¼niejszo¶ci po up³ywie okresu 75 lat, w którym miasto wiele prze¿y³o. Podobieñstwa mi±dzy filmami s± oczywiste: tytu³, czarno-bia³e zdjêcia, specjalnie skomponowana mnuzyka filmowa. W przeciwieñstwie do obrazu Berlina z 1927 roku Schadt intergruje elementy historyczne. Równolegle do zdjêæ powstawa³a oryginalna muzyka Iris ter Schiphorst i Helmuta Oehringa. Muzyczne szkice by³y podstaw± i inspiracj± do krêcenia obrazów, a zdjêcia pomaga³y kompozytorom wype³niæ partytury nowymi impresjami. Tak jak film Ruttmanna, tak i ten dokument ukazuje bieg i rytm dnia metropolii. Miasto budzi siê wczesnym rankiem, zwalnia tempo w po³udnie i bawi wieczorem. Jaki jest Berlin anno 2002?

Re¿yseria, scenariusz i zdjêcia: Thomas Schadt, Muzyka: Iris ter Schiphorst, Helmut Oehring; 77 minut

Olympia - ¦wiêto narodów (cz.1), ¦wiêto piêkna (cz.2)

Olympia to film opowiadaj±cy o olimpiadzie sportowej, która odby³a siê w 1936 roku w nazistowskim Berlinie. Leni Riefenstahl zrelacjonowa³a najwa¿niejsze wydarzenia olimpiady: uroczyste otwarcie, zmagania najwybitniejszych sportowców z ca³ego ¶wiata o medale oraz ceremoniê koñcz±c± igrzyska. Dzie³o Riefenstahl budzi wiele kontrowersji.  Z jednej strony uchodzi za artystyczny film dokumentalny, z drugiej za¶ strony za film czysto propagandowy, ho³duj±cy ideologii Trzecej Rzeszy. Ta kronika berliñskiej Olimpiady g³o¶na sta³a siê te¿ m.in. dziêki nowatorskim osi±gniêciom technicznym i estetycznym, zw³aszcza w sposobie filmowania ludzkiego cia³a wykorzystanym w filmie.

Re¿yseria: Leni Riefenstahl, scenariusz: Leni Riefenstahl, muzyka: Herbert Windt, Walter Gronostay, zdjêcia: Walter Frentz, Guzzi Lantschner, Kurt Neubert, Willy Zielke, Hans Scheib, Hans Ertl, Wilfried Basse, Josef Dietze, Edmund Epkens, czas trwania: czê¶æ 1: "¦wiêto narodów"(11 minut), czê¶æ 2 : "¦wiêto piêkna" (90 minut)

¯ycie na pods³uchu

Berlin Wschodni, listopad 1984 roku. Piêæ lat przed upadkiem Muru Berliñskiego aparat pañstwowy NRD zapewnia sobie trwanie w³adzy poprzez bezwzglêdny system kontroli i nadzoru. Gdy ca³kowicie oddany partii kapitan Stasi Gerd Wissler otrzymuje zadanie szpiegowania znanego dramatopisarza Georga Dreymana oraz jego partnerki ¿yciowej, s³awnej aktorki teatralnej Christy-Marii Sieland, wydaje mu siê, ¿e tym samym zapewni sobie szybk± karierê. Tymczasem zdarzenia przyjmuj± taki bieg, którego kapitan Wissler nie przewidzia³: wej¶cie w intymny ¶wiat obserwowanych prowadzi do przemiany szpiega. Wnikniêcie w ¿ycie innych - w mi³o¶æ, literaturê, my¶li i s³owa wolnych ludzi uzmys³awia Wisslerowi mierno¶æ jego ¿ywota i pozwala poznaæ nowy, nieznany dotychczas ¶wiat. Jednak¿e systemu nie da siê zatrzymaæ - rozpoczyna siê niebezpieczna gra...

Re¿yseria: Florian Henckel von Donnersmarck; obsada: Martina Gedeck, Ulrich Mühe, Sebastian Koch, Ulrich Tukur, Thomas Thieme, Hans-Uwe Bauer, Volkmar Kleinert; 137 min.

Fala

Film powsta³ na podstawie powie¶ci Todda Strassera o tym samym tytule, która opowiada o autentycznym eksperymencie z 1967 roku. W filmie celem eksperymentu prowadzonego przed nauczyciela w jednej z berliñskich szkó³ ¶rednich jest pokazanie uczniom, na czym polegaj± rz±dy totalitarne. W ci±gu kilku dni zaprowadzona dyscyplina i poczucie wiêzi spo³ecznej wychodz± poza ramy eksperymentu i przeradzaj±  siê w prawdziwy ruch - falê, która zatacza coraz dalsze krêgi. Po pojawieniu siê pierwszych wybuchów przemocy nauczyciel postanawia przerwaæ eksperyment. Jednak fala rozchodzi siê dalej ...

Re¿yseria: Dennis Gansel, scenariusz: Dennis Gansel, Todd Strasser, muzyka: Heiko Maile, zdjêcia: Torsten Breuer, obsada: Jürgen Vogel, Frederick Lau, Max Riemelt, Jennifer UlrichChristiane Paul, czas trwania: 110 minut

Aimée i Jaguar

Aimée i Jaguar to obraz wojennego Berlina z prze³omu lat 1943/44. Film opowiada o mi³osnym zwi±zku dwóch kobiet, Niemki, ¿ony ¿o³nierza i matki czterech synów, oraz ukrywaj±cej sw± narodowo¶æ ¯ydówki wspó³pracuj±cej z ruchem oporu, a zarazem asystentki redaktora nazistowskiej gazety. Na ekranie Berlin jest miastem kobiet, ofiar wojny. Pomimo wojennych nalotów, aresztowañ, panuje specyficzna atmosfera miejsca.

Re¿yseria: Max Färberböck, scenariusz: Max Färberböck, muzyka: Jan A.P.Kaczmarek, zdjêcia: Tony Imi, obsada: Maria Schrader, Juliane Köhler, Johanna Wokalek, Heike Makatsch, Elisabeth Degen, Dani Levy, 125 miut

 
first.php


KINO STUDYJNE ÅšWIATOWID" KATOWICE,
ul. 3 Maja 7 tel: 32 258 74 32

e-mail: kasa@swiatowid.katowice.pl
Instytucja Filmowa Silesia Film jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego