Po zakoñczeniu s³u¿by w Marynarce Rosyjskiej, wielkouchy Bu³at, wraca do kazachskiego stepu, do domu siostry i jej mê¿a. Marzy o tym, ¿eby zostaæ pasterzem. ¿eby jednak za³o¿yæ w³asne stado i zostaæ powa¿anym cz³onkiem spo³eczno¶ci musi siê o¿eniæ. Zakochuje siê w piêknej dziewczynie, której przeszkadzaj± jego odstaj±ce uszy...
Zakochany marynarz na stepie, czyli jak naprawdê wygl±da Kazachstan, czyli film o mi³o¶ci w¶ród wielb³±dów i w¶ród wspania³ych, bezkresnych krajobrazów nakrêcona kamer± polskiej operatorki Jolanty Dylewskiej to miêdzynarodowa produkcja "TULPANA" w re¿yserii Siergieja Dworcewoja.
Kamera w d³ugiej panoramie filmuje jedynie kreskê horyzontu, ³±cz±c± spieczon± ziemiê z rozpra¿onym niebem. Idealnej pustki nie zak³óca niemal nic. Krajobraz, który fascynuje i przera¿a. To Bietpak Da³a, czyli G³odowe Stepy - pustynna, sucha i surowa wy¿yna w Kazachstanie; prawie niezamieszka³y rejon w którym nieliczni pasterze-nomadzi wiod± ¿ycie pe³ne trudu. I to tu Siergiej Dworcewoj, wybitny kazachski dokumentalista, osadzi³ akcje swojego debiutu fabularnego pt. "TULPAN" .Po¶rodku bezkresnego stepu postanowi³ odpowiedzieæ na pytanie, czym jest szczê¶cie.
...A szczê¶cia szuka w filmie Asa, m³ody marynarz, który po ukoñczonej s³u¿bie wojskowej wraca w rodzinne strony. Mieszka k±tem u siostry Samal, choæ jej m±¿, milcz±cy pasterz Ondas z trudem akceptuje obecno¶æ ch³opaka. Asa chce wiele: chce samodzielno¶ci, w³asnego domu, stada owiec, wielb³±dów, ale tak¿e - komfortowego ¿ycia, jakie zna z kolorowych magazynów, baterii s³onecznych na jurcie, motocykla, którym obje¿d¿a³by codziennie swoje "ranczo". Tymczasem,
aby zdobyæ stado i móc zapewniæ sobie byt, Asa musi najpierw znale¼æ ¿onê. A to nie jest wcale takie proste. Jedyn± szansa Asy jest dziewczyna o rzadkim imieniu TULPAN. Jak siê okazuje, nie tylko Asa ma marzenia. Tajemnicza TULPAN równie¿. I niekoniecznie musz± mieæ one zwi±zek z As±. Ona tak¿e zaplanowa³a ju¿ swoj± przysz³o¶æ...
Dworcewoj mówi: "Mój bohater, Asa dojrzewa i zaczyna rozumieæ, ¿e mo¿na ¿yæ szczê¶liwie bez anteny satelitarnej, je¶li tylko pozna siê uczucie prawdziwej mi³o¶ci i blisko¶ci z lud¼mi".
To s± proste prawdy, tak jak pozornie prosta i opowiedziana wprost jest historia w TULPANIE. Pozornie, bo wprawdzie rzeczywisto¶æ przedstawiona w filmie sk³ada siê z niewielu elementów - s± one jednak bardzo miêsiste, pe³ne szczegó³ów, dodaj±cych jej g³êbi i wiarygodno¶ci.
G³osy prasy
"Nienagannie skomponowany, dowcipny i absolutnie czaruj±cy debiut
fabularny kazachskiego re¿ysera Tulpan, który otrzyma³ nagrodê
Un Certain Regard podczas Festiwalu w Cannes, opowiada historiê
rodziny nie tyle walcz±cej o prze¿ycie, ile wrêcz czerpi±cej rado¶æ
z surowego ¿ycia pasterzy owiec i kóz w¶ród ja³owych stepów.
Scenariusz autorstwa Dworcewoja i Giennadija Ostrowskiego pe³en
jest urzekaj±cych momentów ukazuj±cych dzieci podczas zabawy,
bliskie wiêzy ³±cz±ce ma³¿onków, ciê¿k±, wyniszczaj±c± wrêcz pracê
i nierealne sny m³odzieñca. Gra aktorska jest bardzo wysublimowana,
za¶ autorka zdjêæ Jola Dylewska uwieczni³a posêpny krajobraz
w ca³ymjego bezlitosnym piêknie.
Ray Bennett, Hollywood Reporter
"Dziêki organicznej mieszance naturalizmu i poezji re¿yserowi uda³o
siê sprawiæ, ¿e d¼wiêki, zapachy i proste przyjemno¶ci ¿ycia w stepie
staj± siê dla widza niemal namacalne, odczuwalne. (...) Obsada
gra niezwykle przekonuj±co, za¶ doro¶li aktorzy wprost ¿yj± ¿yciem
swoich postaci. Relacje rodzinne s± odtworzone z uderzaj±c± autentyczno¶ci±.
(...) Kamera prowadzona przez Jolê Dylewsk±
- a zw³aszcza wyraziste sceny plenerowe oraz poruszaj±ca intymno¶æ
wnêtrz jurt - nadaje filmowi majestatyczno¶æ, przywodz±c±
namy¶l filmy Andreja Tarkowskiego."
Alissa Simon, Festival Central/Variety
"Jury festiwalu w Zurychu, któremu przewodniczy³ Peter Fonda, by³o
urzeczone histori±m³odego cz³owieka, poszukuj±cego szczê¶cia
po¶ród posêpnych i niego¶cinnych obszarów kazachskiego stepu,
któr± opowiedzia³ w swoim debiucie fabularnym Sergiej Dworcewoj.
- Tulpan to bardzo zas³u¿ony laureat i jeden z najwa¿niejszych
i najbardziej poruszaj±cych filmów, jakie widzia³em w ci±gu
ostatnich lat - powiedzia³ dyrektor Festiwalu, KARL SPOERRI."
TomArmitage, Variety
"Nie¶mia³e zaloty, imponuj±ce pejza¿e i pe³ne ¿ycia towarzystwo
bior±cych udzia³ w filmie zwierz±t sprawiaj±, ¿e "Tulpan", debiut fabularny
dotychczasowego dokumentalisty Sergieja Dworcewoja to
film ¿ywy, intensywny a zarazem przyjemny w odbiorze.
Zlokalizowany w Kazachstanie film nie przeciera wprawdzie nowych
szlaków; zarówno w scenerii jak i nastroju bardzo bliski jest
np. Opowie¶ci o p³acz±cym wielb³±dzie (Die Geschichte vom weinenden
Kamel). Jednak kameralna, subtelna fabu³a, która ³±czy siê
w Tulpan z du¿± dawk± etnograficznej obserwacji, jest po prostu
zniewalaj±ca.
Jonathan Romney, Screen Daily
"Tulpan Sergieja Dworcewoja rozgrywa siê w ja³owym regionie Kazachstanu,
w omiatanym przez wiatry stepie, gdzie hoduje siê zwierzêta
a ludzie ¿yj± w jurtach. Protagonista, ¿o³nierz powracaj±cy
po zakoñczonej s³u¿bie, szuka ¿ony, i zabiega o wzglêdy s±siadki
(postaæ tytu³owa), której twarz nie pojawia siê na ekranie. Nadzwyczajna
jest scena, w której pasterz próbuje, stosuj±c sztuczne oddychanie,
reanimowaæ nowo narodzone jagniê. Ilustruje ona niezwykle
silne wiêzy, jakie ³±cz± cz³owieka i zwierzêta."
Stephen Holden, The New York Times