Tango Libre

re¿yseria: Frédéric Fonteyne
scenariusz: Philippe Blasband
obsada: Zacharie Chasseriaud, Francois Damiens, Jan Hammenecker
kraj: Belgia, Francja, Luksemburg
gatunek: dramat
rok produkcji: 2012
czas trwania: 90 min
dystrybutor: Hagi
Opis

    "TANGO LIBRE" Frederica Fonteyne'a to opowie¶æ o stra¿niku wiêziennym JC, który wiedzie wyj±tkowo nudne i monotonne ¿ycie. Jedyn± ekstrawagancj±, na któr± sobie pozwala, jest nauka tanga. Podczas jednej z lekcji poznaje promienn±, m³od± Alice, matkê piêtnastolatka, która przewróci do góry nogami jego pouk³adane ¿ycie. Nastêpnego dnia spotyka j± w wiêziennym pokoju widzeñ, gdzie kobieta odwiedza jednocze¶nie dwóch wiê¼niów - Fernanda i Dominica - przyjació³ i partnerów w przestêpstwie. Jeden z nich jest jej mê¿em, a drugi kochankiem. Wiêzienny stra¿nik zakochuje siê w niej, z niedowierzeniem obserwuj±c, i¿ kobieta ¿yje wedle w³asnych regu³, nie bacz±c na sztywne normy...

   Uwagi re¿ysera:

   Tango i filmowanie maj± dla mnie wspólny pierwiastek. Jedno i drugie ujawnia tajemnice zwi±zane z cia³em. Tajemnice, których nie mieliby¶my szansy inaczej odkryæ. Tango porusza takie tematy jak namiêtno¶æ, zdrada, ukryta homoseksualno¶æ i walka o kobietê.

   Chcia³em, aby w moim filmie na nowo od¿y³ specyficzny ton p³yn±cy z tragikomedii. Co¶ bardziej trywialnego ni¿ zwyczajnego. Dla mnie bowiem - tragikomedia - to bardziej komedia, w której przeplataj± siê cia³o i seks. Fabu³a obraca siê wokó³ nich absurdalnie ³±cz±c niezrêczno¶æ i piêkno. Co wiêcej - wa¿n± rolê odgrywa w niej - g³upota, która fascynuje mnie, inspiruje i z któr± czujê duchowe pokrewieñstwo. Jednak nie z g³upot±, która zamienia siê w przemoc, a z t±, któr± wype³nia mi³o¶æ.

   Ten film jest oparty na prawdziwym ¿yciu, historiach tych, których widzê codziennie ko³o siebie, o rodzinie, o tym co mnie fascynuje, co widzê i czujê, co mnie zastanawia i martwi.

   "Tango Libre" to film opisuj±cy spojrzenie na ¶wiat zmieniaj±cego siê wewnêtrznie mê¿czyzny. Kiedy w schludnej i uporz±dkowanej sali tanecznej JC po raz pierwszy spotyka Alice, jego ¿ycie i widzenie ¶wiata zmieniaj± siê ca³kowicie. Wdziera siê po¿±danie. Bohater daje siê mu siê ponie¶æ, w innych barwach postrzega ¶wiat i ¿ycie. Co wiêcej, kobieta, która okazuje siê dla niego objawieniem, zaw³aszcza równie¿ inne, wa¿ne miejsce w jego codziennym ¿yciu - wiêzienny pokój widzeñ, miejsce jego pracy. Na dodatek odwiedza tam ona nie jednego, a dwóch skazanych. JC odkrywa tak¿e, i¿ ci dwaj wiê¼niowie nie tylko znaj± siê nawzajem, ale nawet dziel± tê sam± celê.

   Ka¿da z postaci filmu jest w pewien sposób zwi±zana z tangiem: JC to nazbyt techniczny, ukrywaj±cy siê w cieniu tancerz. W jego przypadku taniec dzia³a jak przeciwwaga dla pracy w charakterze stra¿nika wiêziennego. Taniec jest jego tajemniczym ogrodem. ¯ycie Alice to ci±g³a walka, dlatego taniec postrzega jako moment, w którym mo¿e siê poddaæ i zatrzymaæ. Fernand natomiast wykorzystuje tango do odzyskania serca Alice, a Dominique poprzez tango odnajduje w swoim ciele co¶, co wi±¿e w sobie przyja¼ñ i mi³o¶æ.

ZWIASTUN


 
first.php


KINO STUDYJNE ÅšWIATOWID" KATOWICE,
ul. 3 Maja 7 tel: 32 258 74 32

e-mail: kasa@swiatowid.katowice.pl
Instytucja Filmowa Silesia Film jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego