Tamara i mê¿czy¼ni (Tamara Drewe)

re¿yseria: Stephen Frears
scenariusz: Moira Buffini
obsada: Gemma Arterton, Luke Evans, Dominic Cooper
kraj: Wielka Brytania
gatunek: komedia
rok produkcji: 2010
czas trwania: 111 min
dystrybucja: Gutek Films
Opis

   Stephen Frears jako re¿yser p³ynnie porusza siê po ró¿nych gatunkach i zrêcznie unika zaszufladkowania. Jego najnowsza komedia obyczajowa, "TAMARA I MʯCZY¬NI"to opowie¶æ o nowoczesnej wyzwolonej dziewczynie, znanej londyñskiej dziennikarce, która po latach powraca do rodzinnego miasteczka. Jej nag³e pojawienie siê w uporz±dkowanym ¿yciu by³ych kochanków i narzeczonych, bêdzie prawdziw± eksplozj±. Spowoduje, ¿e wyjd± na jaw d³ugo skrywane tajemnice i od¿yj± dawne namiêtno¶ci.

   "TAMARA..." to umieszczona w dowcipnym cudzys³owie wspó³czesna wersja romantycznej angielskiej sielanki, a równocze¶nie dalekie echo prozy Thomasa Hardy'ego. Dzisiejsza angielska wie¶ zaludniona przez nadêtych pisarzy, bogatych wczasowiczów, napalone gwiazdy rocka, mnóstwo kur rasy Buff Orpington i krów Belted Galloway, okazuje siê du¿o bardziej zabawnym miejscem ni¿ ojczyzna autora "Z dala od zgie³ku".

    ...Stonefield to schronisko dla pisarzy prowadzone przez Nicholasa i Beth Hardimentów. Jej m±¿ jest twórc± bestsellerowych, ale te¿ ca³kiem niez³ych powie¶ci kryminalnych, a jej ¿yciowym projektem jest opieka nad pisarzami. Beth dogl±da swojej farmy, kurek i g±sek, a w miêdzyczasie opiekuje siê równie¿ goszcz±cymi u niej artystami. Stonefield przyci±ga za¶ literatów ró¿nego sortu - Glena, autora ambitnej pozycji o Thomasie Hardym oraz kilku twórców, którzy desperacko pragn±, aby ich ksi±¿ki w koñcu zosta³y wydane - Tess, autorkê powie¶ci romantycznych, Eustaciê, której wizytówk± s± lesbijskie krymina³y i Diggory'ego - ju¿ ca³kiem znanego, ale wci±¿ marz±cego o szerokiej publiczno¶ci poetê. Beth dba o to, aby wszyscy oni nie byli g³odni i spragnieni i aby mogli rozwijaæ swoje pisarskie kariery".

   Tamara Drewe wraca do Dorset po ¶mierci matki, aby odnowiæ a potem sprzedaæ rodzinn± posiad³o¶æ i od razu staje siê centraln± postaci± tego ¶wiata. Wyjecha³a jako niezgrabna, nieatrakcyjna, obra¿ona na ca³y ¶wiat osiemnastolatka, a wróci³a jako dwudziestoletnia piêkno¶æ. Nikt jej nie poznaje, nikt nie mo¿e do koñca uwierzyæ, ¿e to ta sama osoba. A ona z niecierpliwo¶ci± czeka na rozwój wydarzeñ. Próbuje swojej nowej roli - piêknej kobiety. Naciska ró¿ne guziki i obserwuje, co siê wydarzy...

   PRASA O FILMIE

   Stephen Frears, re¿yser "Królowej" i "Niebezpiecznych zwi±zków" buduje film z niuansów, niejednoznacznie narysowanych postaci i lekkiego humoru. Towarzyszy mu w tym zespó³ ¶wietnych i bardzo utalentowanych aktorów. Ogl±dnie efektów ich pracy to prawdziwa przyjemno¶æ.

Mick LaSalle, "San Francisco Chronicle"



    "Tamara i mê¿czy¼ni" to bardzo zabawny film, bêd±cy przenikliw± obserwacj± seksualnych zwyczajów, ambicji literackiego ¶wiatka i wiejskiego ¿ycia.

Mick Brown, "Telegraph"



   Sam Stephen Frears skromnie przyznaje, ¿e kompletnie nie zna siê na robieniu romantycznych komedii. Jednak z ca³± pewno¶ci± zna siê na pe³nych ciêtych ripost dialogach.

Lorraine Cwelich, "Wall Street Journal"



    ROZMOWA ZE STEPHENEM FREARSEM

   - Zdaje siê, ¿e realizacja "Tamary i mê¿czyzn" by³a dla Pana pewnego rodzaju odskoczni±. Film jest bardzo lekki w tonie.

   - Tak, to by³o bardzo radosne do¶wiadczenie. Podoba³o mi siê to i ¶wietnie siê przy tym bawi³em. To by³o trochê jak wyjazd na wakacje - wydaje mi siê, ¿e dlatego, ¿e jest tu wszystko, co lubiê najbardziej. My¶lê te¿, ¿e film jest nawet bardziej ¿ywy ni¿ powie¶æ graficzna, na podstawie której powsta³.

   - Gemma Atherton naprawdê elektryzuje w Pana filmie. Jest zabawna, seksowna i bardzo interesuj±ca. W Ameryce jest prawie nieznana, publiczno¶æ mo¿e j± kojarzæ jedynie z "Quantum of Solace".

   - Ja z kolei nigdy nie widzia³em tego Bonda. Gemma jest cudowna. Dowcipna, bardzo utalentowana, mi³a. W Anglii jest ju¿ znana, jej karierê ¶ledzi siê od lat. To bardzo wra¿liwa dziewczyna, która teraz pracuje g³ównie w teatrze.

   - Widz ogl±daj±cy pañski film nigdy nie jest do koñca pewny, co siê wydarzy, nie jest w stanie przewidzieæ, co Tamara zrobi za chwilê. Pod koniec filmu ona sama przyznaje, ¿e nie do koñca rozumie, co robi i dlaczego tak siê zachowuje.

   - Tak, ale to ca³kiem znajome, nieprawda¿? W zasadzie wszyscy siê tak zachowujemy. Wydaje siê, ¿e jeste¶my kompletnie bezradni wobec naszych charakterów. To chyba jest istota opowiadanej przeze mnie historii. Pope³niasz jaki¶ b³±d, a potem zachodzisz w g³owê, jak to siê znowu sta³o.

   - "Tamara i mê¿czy¼ni" to tak¿e film o klasie ¶redniej. To chyba do¶æ niezwyk³e w angielskiej kinematografii?

   - Faktycznie, bardzo niezwyk³e. Brytyjczycy nie robi± filmów o klasie ¶redniej. Byæ mo¿e dlatego, ¿e tak w zasadzie wszyscy jeste¶my klas± ¶redni±. Nie jeste¶my wiêc dla siebie samych wystarczaj±co ciekawi, egzotyczni. Ja równie¿ zawsze uwa¿a³em, ¿e to inne ¶rodowiska, inne klasy s± egzotyczne i ciekawsze.

Gutek Film

ZWIASTUN




 
first.php


KINO STUDYJNE ÅšWIATOWID" KATOWICE,
ul. 3 Maja 7 tel: 32 258 74 32

e-mail: kasa@swiatowid.katowice.pl
Instytucja Filmowa Silesia Film jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego