SYNOPSIS
¯ycie jedenastoletniego Allana nie jest ³atwe. Jego rodzice ju¿ dawno przestali zajmowaæ siê swoim ma³ym sklepem, nocami s³ychaæ tylko cichy p³acz ojca rodziny, który nie ma nawet si³y walczyæ o w³asny kawa³ek ko³dry. Matka ch³opca próbuje przej¶æ przez ¿ycie, za¿ywaj±c ¶rodki nasenne, czternastoletnia siostra poszukuje normalno¶ci poza domem. Allan nie wie, jak wygl±da ¿ycie w innych rodzinach, ale stara siê zrobiæ wszystko, ¿eby uszczê¶liwiæ swoich bliskich.
Choæ nie zna jeszcze granicy pomiêdzy dobrem a z³em, próbuje szukaæ w³a¶ciwych rozwi±zañ poprzez dzieciêc± intuicjê. W dzieñ walczy o rodzinny interes, nocami namawia siostrê, ¿eby uspokoi³a ojca, stosuj±c swoje tajemnicze i niezawodne metody. Pewnego dnia ch³opiec odkrywa, ¿e cierpi±cy ojciec potrafi wyg³aszaæ p³omienne przemówienia na pogrzebach. Oczyszczaj±ce tyrady okazuj± siê doskona³± terapi± dla s³abego, zmêczonego ¿yciem cz³owieka. Ch³opiec postanawia zadbaæ o to, by w rodzinnej miejscowo¶ci nie zabrak³o pogrzebowych uroczysto¶ci...
Sztuka p³akania to film oparty na motywach powie¶ci Sztuka pakania (Kunsten at grade i kor) Erlinga Jepsena. Przejmuj±ca, pe³na czarnego humoru opowie¶æ o dzieciêcym ¶wiecie i trudnym dorastaniu w hermetycznej jutlandzkiej spo³eczno¶ci.
KRYTYCY O FILMIE
To prawdziwa tajemnica, w jaki sposób Peter Schonau Fog zdo³a³ po³±czyæ w spójn± ca³o¶æ studium wiejskiej spo³eczno¶ci, problem molestowania seksualnego, przejmuj±c± tragediê i czarny humor. Ekscentryczne studium jutlandzkiej rodziny wczesnych lat siedemdziesi±tych widziane niewinnymi oczami jedenastoletniego ch³opca. Ten niezwykle nowatorski i niekonwencjonalny obraz podejmuje tematy tabu w sposób empatyczny, inteligentny i wdziêczny.
Jonathan Holland, Variety
Druzgocz±cy emocjonalnie i zaskakuj±co dojrza³y, niebywa³y debiut.
Steve Gravestock, Toronto International Filmfestival
M³ody skandynawski geniusz zmaga siê z bergmanowsk± problematyk± rodzinnego tabu z patosem, humorem i ¿yczliwym spojrzeniem.
Chiseko Tanaka, Tokyo International Film Festival
RE¯YSER O FILMIE
Tak jak w ksi±¿ce, film opowiadany jest z perspektywy jedenastoletniego ch³opca. Jest on czê¶ci± dysfunkcyjnej rodziny, ale jest zbyt m³ody i naiwny by zrozumieæ, ¿e nie przypomina ona innych - normalnych rodzin. Chocia¿ g³ówny w±tek tematyczny jest trudny, ca³o¶æ opowiedziana jest w ciep³y, nawet humorystyczny sposób. W rzeczywisto¶ci ksi±¿kowa czternastoletnia siostra przez lata prze¿ywa³a traumê wywo³an± molestowaniem seksualnym i przebywa³a w ró¿nych instytucjach psychiatrycznych, ale z chwil± opublikowania ksi±¿ki w sposób niezwyk³y zaczê³a wychodziæ z kryzysu. To tak jak w bajce - kiedy mówisz na g³os imiê trolla, on znika, mówi Peter. Nie zak³ada³em od razu ³±czenia elementów tragizmu i humoru w swego rodzaju dziwny emocjonalny posi³ek. Moim podstawowym celem by³o przekazanie g³ównej idei. Kiedy czyta³em powie¶æ poczu³em, ¿e gdyby¶my byli w stanie opowiedzieæ to tak, jak on - oczami ch³opca, mogliby¶my sprawiæ, aby ludzie rzeczywi¶cie o¶mielili siê zostaæ w kinie". - mówi
To dramat opowiadany z perspektywy jedenastoletniego ch³opca, który nie wie w³a¶ciwie, czym jest dramat. Historia pokazana przez pryzmat niewinno¶ci dziecka, które nie rozumie otaczaj±cego go ¶wiata. Nie chcemy ¿artowaæ z bardzo tragicznego tematu, próbujemy natomiast pokazaæ go w sposób, który pozwoli ludziom g³êbiej zrozumieæ sam problem. Niektórzy my¶l±, ¿e jestem cynicznym re¿yserem, który potrafi ¿onglowaæ ludzkimi uczuciami. Z pewno¶ci± nie jest to mój cel.