Rosja - Polska. Nowe spojrzenie
Program

"Rosja - Polska. Nowe spojrzenie" /

Czym jest projekt?

Rosja i Polska: wiemy, ile stereotypów naros³o miêdzy tymi wyrazami. Trudno nawet powiedzieæ, czy wiêcej tych pozytywnych czy tych z³ych, psuj±cych krew. Jedne i drugie obezw³adniaj± nasze poczucie rzeczywisto¶ci, przeszkadzaj± w dotarciu do tego, co istotne i autentyczne. Co tak naprawdê o sobie wiemy? Z literatury, filmów, wycieczek turystycznych, rodzinnych wspomnieñ, lekcji historii czy wizyt na bazarze? I co siê z t± nasz± przypadkow±, nieuporz±dkowan± wiedz± dzieje, gdy zatrzymamy siê na chwilê i przyjrzymy sobie nawzajem trochê uwa¿niej, nie wyprzedzaj±c biegu rzeczy po¶pieszn± ocen±, wy¶wiechtanym frazesem? A co siê stanie z wizj± artysty, który ca³y swój talent ciekawo¶ci, ca³± zach³anno¶æ na ¶wiat rzuci na szale, ¿eby przekonaæ siê jacy "ci Rosjanie" i "ci Polacy" - s± naprawdê?

Rosja w oczach Polaków, Polska w oczach Rosjan. To obraz, jaki tworz± filmy dokumentalne powsta³e w ramach projektu "Rosja-Polska. Nowe spojrzenie" stworzone przez m³odych artystów z obu krajów. Oryginalno¶æ projektu zasadza siê na tym, ¿e m³odzi polscy filmowcy nakrêcili filmy w Rosji i vice versa - rosyjscy dokumentali¶ci zrobili filmy w Polsce. W ten sposób, na przestrzeni wielu tysiêcy kilometrów - od A³taju a¿ po Licheñ - powsta³y unikalne na skalê europejsk± historie. Obrazy przybli¿aj±ce nas do prawdy, weryfikuj±ce to, co utrudnia komunikacjê w rosyjsko-polskich kontaktach - wzajemn± nieufno¶æ, przeradzaj±c± siê niekiedy w niechêæ, dystansuj±ce nas od historii uniemo¿liwiaj±cej porozumienie siê oraz stereotypów funkcjonuj±cych w ¶wiadomo¶ci naszych narodów. Pokazuj±, ¿e je¶li tylko troszkê uwa¿niej i dok³adniej przyjrzeæ siê sobie nawzajem, okazuje siê, ¿e "ci Rosjanie" i "ci Polacy" - owszem s± ró¿ni, ¿yj± w innej rzeczywisto¶ci i kulturze - ale nie s± wcale tacy ¼li.

Projekt "Rosja - Polska. Nowe spojrzenie" zosta³ zrealizowany w ramach "Sezonu Rosyjskiego w Polsce - Sezonu Polskiego w Rosji" dziêki ¶rodkom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

Wiêcej informacji znajd± Pañstwo na stronie www.newgaze.info

Opisy filmów z cyklu "Rosja-Polska. Nowe spojrzenie"

Bieliñskiego 6

czas: 26 min.
re¿yseria: Karolina Bielawska
zdjêcia: Wirginia Surdej
monta¿: Tomasz Kowalski
producent: Krzysztof Kopczyñski

Komuna³ka - jedno z mieszkañ w petersburskiej kamienicy, które dziel± ze sob± m³odzi arty¶ci, drobni kryminali¶ci, starszy kompozytor i zakochana w mê¿u nastolatka. Zobaczymy sceny z ¿ycia cyganerii i zwyk³ych ludzi. Czy bohaterów ³±cz± tylko wspólny korytarz, kuchnia i miasto, czy mo¿e równie¿ marzenia lub. ich brak?

--

Elektryczka

czas: 26 min.
re¿yseria: Maciej Cuske
zdjêcia: Marcin Sauter
monta¿: Tymek Wiskirski
producent: Krzysztof Kopczyñski

Ktokolwiek "jecha³" z Wieniczk± Jerofiejewem z Moskwy do Pietuszek, niew±tpliwie zastanawia³ siê jak wygl±da dzi¶ podró¿ rosyjsk± elektryczk±? Odpowied¼ na pewno pomo¿e znale¼æ dokument Macieja Cuske. Dziecko stawiaj±ce pierwsze kroki, elegant rozmawiaj±cy przez komórkê, mê¿czyzna z walizeczk± i wiele innych postaci pozwala ukazaæ przekrój dzisiejszego spo³eczeñstwa Rosji.

--

O prawdzie

czas: 13 min.
re¿yseria: Niko³aj Borts
zdjêcia: Micha³ ¦lusarczyk
monta¿: Nikolaj Borts
producent: Krzysztof Kopczyñski

Emigracja zawsze wi±¿e siê z ciê¿kimi do¶wiadczeniami, wystawia cz³owieka na próby i skazuje na samotno¶æ. Emigrantka z Rosji - twórczyni amatorskiego teatru, kochaj±ca i kochana ¿ona i matka, zdaje siê byæ jednak szczê¶liw±, spe³nion± kobiet±. Czy re¿yser poka¿e nam tak¿e "drug± stronê medalu", je¶li taka jest? Jedno jest pewne: stereotyp emigranta ze Wschodu - marzn±cego handlarza papierosami jest w tym filmie z³amany. Drug± warstw± filmu jest pokazanie przez re¿ysera niemo¿no¶ci zrobienia filmu prze³amuj±cego taki stereotyp.

--

Sacrum

czas: 26 min.
re¿yseria: Aliona Po³unina
zdjêcia: Monika Kotecka
monta¿: Aliona Po³unina
producent: Krzysztof Kopczyñski

Film nakrêcony w Licheniu i pokazuj±cy, jak religiê mo¿na dostosowaæ do potrzeb wspó³czesnego ¿ycia. Pielgrzymi czasem przypominaj± tu turystów, a cel ich wyprawy - park rozrywki. Centralnym miejscem akcji jest labirynt Golgoty, bêd±cy symbolem poszukiwania sensu ¿ycia przez zwyk³ego cz³owieka.

--

Moskiewska ¿ona

czas: 17'15"
re¿yseria: Barbara Bia³ow±s
zdjêcia: Tomasz Sobañski
monta¿: Robert Polewski
producent: Krzysztof Kopczyñski

Od wieków carski imperializm dla ludzi Zachodu by³ zarówno ¼ród³em fascynacji, jak i rusofobii. Po upadku komunizmu, dziêki wielkiemu kapita³owi zdaje siê on w Rosji znów odradzaæ i to nie tylko w postaci potê¿nych poz³acanych cerkwi. Film Barbary Bia³ow±s pokazuje jak w tym ¶wiecie wygl±da ¿ycie ¿on wspó³czesnych oligarchów. Kto spodziewa siê ujrzeæ ukrywaj±cy pró¿niê blichtr bêdzie zaskoczony, gdy¿ zobaczy g³êbok±, egzystencjaln± potrzebê wyra¿enia siê przez sztukê oraz ¶wiadomo¶æ mo¿liwo¶ci i wyzwañ, które niesie cz³owiekowi los.

--

7 x Moskwa

czas: 20 min.
re¿yseria: Piotr Stasik
zdjêcia: Piotr Roso³owski
monta¿: Piotr Stasik
producent: Krzysztof Kopczyñski

Dokument Piotra Stasika mo¿na porównaæ do poezji bez s³ów. Widzimy siedem d³ugich ujêæ pokazuj±cych Moskwê. Punkty, w których ustawiono kamerê nie zosta³y bynajmniej wybrane przypadkowo - to charakterystyczne, newralgiczne i ca³kowicie ró¿ne miejsca stolicy Rosji. W ka¿dym ujêciu coraz g³êbiej wchodzimy w materiê miasta i odkrywamy jego rzeczywisto¶æ

--

Mój Kie¶lowski

czas: 26 min.
re¿yseria: Irina Wo³kowa
zdjêcia: Eryk Hilderbrand, Micha³ ¦lusarczyk
monta¿: Irina Wo³kowa
producent: Krzysztof Kopczyñski

Film jest subiektywnym spojrzeniem re¿yserki na Polskê poprzez filmy Kie¶lowskiego. Kanw± filmu jest wywiad z Mart± Hryniak, córk± Kie¶lowskiego. W pierwszej czê¶ci zobaczymy te¿ zdjêcia osób, które zg³osi³y siê na casting do remake'u filmu "Przypadek". Opowiedz± one miejscu jego twórczo¶ci w swoim ¿yciu. Pojawi± siê miejsca bliskie re¿yserowi.

--

Nasiona

czas: 26'50"
re¿yseria: Wojciech Kasperski
zdjêcia: Szymon Lenkowski
monta¿: Tymek Wiskirski
producent: Krzysztof Kopczyñski

W otoczonej ³añcuchem a³tajskich gór wiosce, w chacie na uboczu mieszka rodzina. Jej cz³onkowie s± odrzuceni przez resztê spo³eczno¶ci. Dowiadujemy siê, ¿e rodzina ma swoje tajemnice. Film jest przejmuj±c± opowie¶ci± i widz prze¿ywa szok zdawszy sobie sprawê, ¿e w³a¶nie obejrza³ dokument. Poci±gaj±cy nas w Rosji surrealizm okazuje siê byæ po prostu rzeczywisto¶ci±.

--

¦lady

czas: 13'01''
re¿yseria: Galina Krasnoborowa i Georgij Mo³odcow
zdjêcia: Aleksander Duraj
monta¿: Galina Krasnoborowa i Georgij Mo³odcow
producent: Krzysztof Kopczyñski

O¶wiêcim - niewielkie miasteczko, w pobli¿u którego znajduje siê Pañstwowe Muzeum O¶wiêcim - Brzezinka, powsta³e na miejscu by³ego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Jego mieszkañcy wyra¼nie odró¿niaj± O¶wiêcim od Auschwitz, miasto od obozu koncentracyjnego. Dwaj bohaterowie filmu to w³a¶nie mieszkañcy O¶wiêcimia i zarazem pracownicy muzeum Auschwitz-1. Codziennie przygl±daj± siê setkom turystów, którzy na zawsze zapamiêtaj± ten dzieñ. Jednak dla bohaterów to jedynie kolejny dzieñ pracy. Taki sam, jak ka¿dy inny.

--

Tropa (premiera planowana na pa¼dziernik 2006)

czas: 26 min.
re¿yseria: Monika Filipowicz
zdjêcia: Tomasz Nowak
producent: Krzysztof Kopczyñski

Film pokazuje wspó³czesne ¿ycie na rosyjskiej wsi w Karelii, gdzie tradycyjnie pola nie dziel± - jak na polskiej prowincji - ale otaczaj± skupione obok siebie domy. Mieszkañcy ¿yj± jednak w ró¿nych ¶wiatach i ka¿dy zajêty czym¶ innym. £±czy ich naprawdê jedno miejsce - ma³a zbudowana na wzgórzu czasownia (kapliczka) oraz jeden magiczny moment - ¶wiêto Wozwie¿d¿enia Krysta.

--

Zagórz - przystanek koñcowy

czas: 26 min.
re¿yseria: Julia Ishakowa
zdjêcia i monta¿: Aleksander Czernow
producent: Krzysztof Kopczyñski

Po prowincjonalnym, malowniczym miasteczku po³o¿onym na po³udniowych kresach Polski oprowadza nas miejscowy listonosz. Wêdrujemy z nim zagl±daj±c do domów mieszkaj±cych tu ludzi. Dla m³odzie¿y Zagórz to pierwszy przystanek przed wyruszeniem w ¶wiat. Dla starszych jest to miejsce, w którym przygotowuj± siê, by ten ¶wiat po¿egnaæ.

 
first.php


KINO STUDYJNE ÅšWIATOWID" KATOWICE,
ul. 3 Maja 7 tel: 32 258 74 32

e-mail: kasa@swiatowid.katowice.pl
Instytucja Filmowa Silesia Film jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego