Kipi±cy napiêciem dramat Roberta Sedláèka "REGU£Y K£AMSTWA" bywa klasyfikowany jako thriller, co jest oczywistym b³êdem, gdy¿ nie przera¿a a¿ tak, by zas³u¿yæ na to miano. Film jednak trzyma tempo, doskonale dobrani aktorzy i ich wspania³a gra napêdzaj± ten film. Odosobnione miejsce akcji i wielopostaciowa fabu³a kreuje atmosferê podobn± do Dwunastu gniewnych ludzi (...).
...Dwana¶cioro wychodz±cych z ró¿nych na³ogów ludzi stara siê opu¶ciæ margines w po³o¿onym gdzie¶ na czeskiej wsi centrum rehabilitacji psychicznej. Pod opiek± trójki opiekunów tworz± samowystarczaln± wspólnotê, w której obowi±zuj± klarowne regu³y - ¿adnych wybuchów gniewu, ¿adnych kontaktów seksualnych itp. Ka¿dy, kto z³amie zasady lub naruszy równowagê we wspólnocie, zostanie wyrzucony poza jej obrêb...
Jednak to, co mog³oby siê niektórym wydawaæ wy³±cznie epizodem z Big Brothera, przykuwa wzrok widzów do ekranu. Zaczynamy bowiem poznawaæ t± wyj±tkow± wspólnotê razem z Romanem - nowoprzyby³ym cz³onkiem grupy. Niemal natychmiast Roman wchodzi w konflikt z Milanem, który podczas sesji usi³uje wypchn±æ go poza margines.
Oprócz niesamowitej relacji pomiêdzy Romanem i Milanem, zwraca uwagê baga¿ prze¿yæ, z którym radziæ musí sobie ka¿dy pensjonariusz - Karel, który od czternastu lat nie widzia³ córki, Filip, który wraca³ do wiêzienia niemal zaraz po jego opuszczeniu, Martin, który wielokrotnie próbowa³ pope³niæ samobójstwo itd.
Akcent "REGU£ K£AMSTWA" po³o¿ony jest na dialogach, na których opiera siê ca³a akcja. Sedláèek musia³ mieæ przy realizacji filmu sporo frajdy zarówno jako scenarzysta, jak i re¿yser, bowiem najlepsze sceny w filmie to te, w których szybsze bicie serca wywo³uje nie to, co widaæ na ekranie, ale to, co widzowie my¶l±, ¿e zaraz ujrz±.
Ca³y film jest bowiem tak skonstrowany, ¿e rosn±ce napiêcie pomiêdzy postaciami mo¿e eksplodowaæ w ka¿dej chwili - nawet niewinna wojna na ¶nie¿ki wydaje siê mieæ w sobie znacznie ciê¿szy psychologiczny podtekst.
Re¿yserowi nale¿± siê ogromne s³owa uznania za artystyczne poszukiwana i w³asn±, odmienn± od hollywoodzkich standardów, wizjê kina.