"PUPENDO" to gorzka komedia, oparta na motywach opowiadañ Petra ©abacha, w której re¿yser - Jan Høebejk raz jeszcze zabiera nas do czasów, kiedy historia czeskiego pañstwa toczy³a siê tak wolno, jak b³otniste wody Vltavy. Pokolenie 68 roku, które pamiêta krwawy koniec wolno¶ci i pocz±tek sowieckiej okupacji, czuje, ¿e ¿ycie przep³ywa mu przez palce jak rzeka, która swoim b³otem zalewa dawne idea³y.
Pupendo to opowie¶æ o dwóch rodzinach: rze¼biarza Máry i towarzysza Bøeèki. Pierwsza z rodzin prze¶ladowana jest przez re¿im, druga weso³o p³ynie z g³ównym pr±dem. Mára mieszka ze swoj± ¿on± i dwójk± dzieci w ma³ym mieszkaniu w Pradze. Wiele lat temu odebrano mu posadê w Akademii Sztuki z powodów politycznych. Teraz, gdy nie mo¿e ju¿ wystawiaæ swoich prac, czêsto kontempluje ¿ycie z wêdk± w d³oni. Bøeèka jest dyrektorem szko³y, a jego ambitna ¿ona to by³a studentka Máry z Akademii. Ma³¿onkowie decyduj± siê na wspó³pracê, t³umacz±c swoje dzia³ania w typowy sposób: "Dlaczego mam taplaæ siê w wodzie, kiedy inni p³yn± kraulem?"
Dziêki barwnej galerii najró¿niejszych typów ludzkich "PUPENDO" nawi±zuje równie¿ do tera¼niejszo¶ci. Bo chocia¿ zmienia siê kontekst czasowy, wewnêtrzne postawy i dylematy, tak samo jak konflikty pokoleñ, s± wieczne.
Tytu³ Pupendo zainspirowany zosta³ dzieciêcym rytua³em inicjacyjnym, który jest swoist± metafor± socjalizmu. Polega³ on na rzucaniu ciê¿kiej i zimnej monety na go³y brzuch, komu¶, komu obieca³o siê co¶ przyjemnego.
PRASA O FILMIE - OPINIE PRASY POLSKIEJ I ZAGRANICZNEJ
"Po zmaganiach z Prag± lat 60 w Pod jednym dachem, a nastêpnie z Drug± Wojn± ¦wiatow± w nominowanym do Oscara komediodramacie Musimy sobie pomagaæ, wybitny czeski re¿yser Jan Hrebejk postanawia zmierzyæ siê z problemami lat 80 w Pupendo. To chyba jego najbardziej dojrza³y film".
Eddie Cockrell, Variety.com
"Mo¿na tylko zazdro¶ciæ czeskim filmowcom, ¿e tak ¶wietnie potrafi± robiæ film o swoich wspó³czesnych problemach czy tak jak w³a¶nie w Pupendo o niedawnej historii. U nas chyba nie doczekamy siê umiejêtnego rozliczenia z latami 80. i pó¼niejszym okresem przemian, choæ to bardzo wdziêczny temat dla kina.
Nie ma w±tpliwo¶ci, ¿e wydarzy³o siê wtedy mnóstwo tragedii, ale dlaczego trudnych czasów nie przedstawiæ w sposób ciep³y, zabawny i m±dry? Dlaczego ró¿nych ludzkich postaw (tych dobrych, tych mniej lubianych, tych zwyk³ych i tych prominentnych) nie pokazaæ za pomoc± komicznych epizodów, kilku charakterystycznych postaci, jaki¶ przewijaj±cych siê przez ekran, ciekawych ale nieistotnych dla ca³o¶ci, bohaterów. Czesi to potrafi±, buduj±c swoje filmy na tych kilku rewelacyjnych prostych pomys³ach - czego najlepszym przyk³adem jest w³a¶nie Pupendo".
Krzysztof Spór, Stopklatka.pl