Na ma³ym posterunku granicznym pomiêdzy Jugos³awi± i Albani± kolejne pokolenie m³odych ¿o³nierzy umiera z nudów, czekaj±c na swoj± s³u¿bê i odlicza dni, aby wreszcie zdj±æ mundur na dobre. Jest wiosna 1987 roku, nikomu nie przychodzi do g³owy, ¿e za chwilê trzeba bêdzie z powrotem w³o¿yæ wojskowy strój i i¶æ na wojnê. Nikt nie wie te¿, ¿e nadchodz± ostatnie dni pañstwa o nazwie Jugos³awia.
Pewnego dnia codzienna rutyna w posterunku zostaje gwa³townie przerwana. Z³y i jak zawsze pijany, porucznik Safet Pa¹ic czuje straszliwy ból w genitaliach i szuka pomocy u jedynego lekarza w¶ród ¿o³nierzy - Sini¹y Siri¹èeviæa. Sini¹a dyskretnie informuje Pa¹ica, ¿e przyczyn± mo¿e byæ choroba przenoszona drog± p³ciow±. Porucznik, w strachu przed ¿on±, postanawia znale¼æ sposób, aby nie wracaæ do domu. Og³asza stan alarmowy, strasz±c ¿o³nierzy albañskim atakiem na Jugos³awiê. ¯art powoduje wybuch paniki...
"POSTERUNEK GRANICZNY" to historia oparta na motywach powie¶ci Ante Tomiæa pt. Ni¹ta nas ne smije iznenaditi. Jest to próba mówienia o niedawnej przesz³o¶ci bez nostalgii i nienawi¶ci. Komedia o ludziach, którzy znale¼li siê w obliczu tragedii.
PRASA O FILMIE
Prawdziwy triumf Grliæa w oczach chorwackiej elity politycznej. Posterunek graniczny, g³o¶ny dziesi±ty film uznanego chorwackiego re¿ysera pojawi³ siê w Zagrzebiu po triumfalnej premierze w Skopje i w Belgradzie oraz sukcesie rzêdu tysiêcy widzów w Sarajewie. Trzy kina Cinestar nie zdo³a³y pomie¶ciæ wszystkich widzów. Elita polityczna, na czele z prezydentem Chorwacji Stipem Mesicem, nie kry³a uznania dla obrazu. "Film jest wspania³y, bardzo mi siê podoba³. Pokazuje pañstwo i jego si³y militarne w stanie dezintegracji i pomimo swojego komediowego pocz±tku, koñczy siê prawdziw± tragedi±" - komentowa³ prezydent Mesic zaraz po pokazie filmu.
Marin Levaj, Veèernji list, Zagreb
Najwy¿szej klasy rozrywka, o prawdziwie podwójnym dnie. Subtelno¶æ i precyzja, z któr± Grlic zdo³a³ po³±czyæ kilka warstw znaczeniowych w jednolit± ca³o¶æ, tak, aby widz stopniowo odkrywa³ ka¿d± z nich po zdradliwie zabawnym pocz±tku, sprawiaj±, ¿e re¿y-ser osi±gn±³ szczyt swojej niezwykle cennej twórczo¶ci.
Tomislav Kurelec, Vijenac, Zagreb
Panie Grlic, mo¿e pan ze spokojem i¶æ na emeryturê. Posterunek graniczny to kompletne filmowe do¶wiadczenie, do którego nie mo¿na ju¿ nic dodaæ i niczego skrytykowaæ. Doskonali aktorzy, inteligentna gra z publiczno¶ci± poprzez bardzo czyteln± metaforykê. Ekscytuj±ca kombinacja humoru i tragicznej fabu³y, w której pojawia siê bardzo powa¿ne zagro¿enie wojenne, spowodowane czyim¶ wybrykiem czy chêci± ukrycia STD.
Marijana Mikuliæ, DOP Magazin
Ta koprodukcja to szansa na zjednoczenie dawnego pañstwa w sensie artystycznym, stworzenie wiêkszego rynku filmowego. Ten projekt pokazuje, ¿e nadal istnieje wspólna p³aszczyzna twórcza pomiêdzy lud¼mi z regionu zniszczonego przez wojnê.
Vladan Petkovic, screendaily.com
PRODUCENT O FILMIE
Powsta³o wiele opowie¶ci i wiele filmów o by³ej Jugos³awii. Ka¿dy, kto by³ ¶wiatkiem tych tragicznych wydarzeñ, znalaz³ i nadal znajduje w³asny sposób, aby opowiedzieæ swoj± historiê z nowego punktu widzenia. Rajko postanowi³ ¶miaæ siê ze wszystkiego. G³o¶no. Chcia³, aby ¶mia³a siê równie¿ widownia. Dlatego my¶lê, ¿e "Posterunek graniczny" to ¶wietny projekt, bo jest to historia o ludziach, którzy czuli, ¿e zdarzy siê co¶ strasznego, ale nie znali przyczyny, ani skali tej tragedii. Kluczowym i najpiêkniejszym elementem filmu jest w³a¶nie ten g³o¶ny ¶miech, który ma dzia³anie lecznicze. Dlatego chcê wyprodukowaæ ten film, chcê pomóc Rajko opowiedzieæ historiê z jego punktu widzenia.
Produkowanie "Posterunku publicznego" to wyzwanie nie tylko dlatego, ¿e jest to pierwsza produkcja by³ej Jugos³awii oraz Danijela Hocevara ze S³owenii, Vladimira Anastasova z Macedonii i Borisa Matica z Chorwacji, ale równie¿ dlatego, ¿e ta produkcja pokazuje nastrój i klimat ka¿dej czê¶ci dawnego pañstwa. Struktura tej koprodukcji daje nam mo¿liwo¶æ wspó³pracy z najlepszym zespo³em technicznym i kreatywnym i zapewnia nam ogromne mo¿liwo¶ci techniczne i przestrzenne.
Ademir Kenoviæ, Producent
RE¯YSER O FILMIE
Moment przed ka¿d± katastrof± naturaln±, niezale¿nie od tego, czy jest to tylko letnia burza czy totalny kataklizm, jest zawsze bardzo cichy. Jest to ta ostateczna chwila, kiedy wszystko zatrzymuje siê, jest to czas, w którym nikt nie chce mówiæ o tym, co nast±pi. Dzieje siê tak w naturze, w spo³eczno¶ciach, w ca³ej cywilizacji.
"Posterunek graniczny" to komedia, której akcja dzieje siê w takim w³a¶nie momencie. Film opowiada o ludziach, którzy w ci±gu kilku miesiêcy musieli staæ siê ¿o³nierzami, uchod¼cami, ofiarami i kryminalistami. W jaki sposób ¿yli? Czego chcieli? Jak wygl±da³o ich codziennie ¿ycie, zagro¿one ka¿dego dnia przez wojnê. Kim byli Ci, których umys³y wch³onê³y ideê wojny tak ³atwo i tak szybko?