"PIEK£O" Danisa Tanovica to kolejny film tryptyku (po "Niebie" Toma Tykwera) inspirowany zamys³em Krzysztofa Kie¶lowskiego i Krzysztofa Piesiewicza.
... Zwolniony z wiêzienia mê¿czyzna wdaje siê w ostr± k³ótniê z ¿on±. Ich trzy córki bêd± ¶wiadkami tragedii, do której dojdzie w wyniku sprzeczki. To wydarzenie zawa¿y na ich pó¼niejszym, doros³ym ¿yciu.
Mija 20 lat. Poznajemy obecnie ¿ycie trzech sióstr (Sophie, Celine i Anne) w którym nie potrafi± utrzymaæ wiêzi rodzinnych.
Niemal nie kontaktuj± siê ze sob±, jakby nie ³±czy³y ich wiêzy krwi, wspólne dzieciñstwo. Wszystkie jednak cierpi± z powodu nieszczê¶liwej mi³o¶ci i próbuj± poradziæ sobie z problemami uczuciowymi. W ¿yciu ka¿dej z nich pojawia siê mê¿czyzna, a z nim szansa, aby stawiæ czo³a ponurym wspomnieniom. Czy potrafi± sobie zaufaæ i wybaczyæ? Czy s± w stanie pokochaæ i rozpocz±æ nowe ¿ycie?
Najstarsza z kobiet, Sophie, wysz³a za fotografa Pierre'a, z którym ma dwójkê dzieci. Ich zwi±zek prze¿ywa kryzys. Najm³odsza Anne studiuje architekturê i romansuje ze swoim profesorem Frederickiem. Celine nie wysz³a za m±¿ i jako jedyna odwiedza ich niepe³nosprawn± matkê, przebywaj±c± w sanatorium. W jej ¿yciu pojawi siê jednak m³ody, przystojny mê¿czyzna. Sebastien zdaje siê zabiegaæ o jej wzglêdy...
Odrzucenie przesz³o¶ci jest w obrazie Tanovicia najbardziej intryguj±ce. W ten sposób "PIEK£O" koresponduje z g³ównym motywem twórczo¶ci Kie¶lowskiego dla którego poszukiwanie sta³ego punktu odniesienia w ¿yciu by³o najwa¿niejsze. Twórca "Dekalogu" znajdowa³ go w uniwersalnych warto¶ciach, których ¼ród³em jest chrze¶cijañstwo. Podobnego punktu oparcia nie posiadaj± bohaterki "PIEK£A". Rodzinna trauma spowodowa³a, ¿e siê zagubi³y, nie wiedz± jak postêpowaæ i w co wierzyæ. Jakby, mimo zerwania wiêzów rodzinnych, czyn matki na trwa³e wypaczy³ ich ¿ycie.
W filmie wystêpuj±: Emmanuelle Beart, Karin Viard, Marie Gillain, Jean Rochefort, Carole Bouquet...