Pachnid³o(Perfume: The Story of a Murderer)


re¿yseria: Tom Tykwer
scenariusz: Andrew Birkin, Bernd Eichinger, Tom Tykwer (na podstawie powie¶ci Patricka Suskinda)
obsada: Ben Whishaw, Dustin Hoffman, Alan Rickman, Rachel Hurd-Wood
gatunek: dramat
kraj: Niemcy
rok produkcji: 2006
czas trwania: 147 min
Opis

"PACHNID£O", adaptacja bestsellerowej powie¶ci Patricka Süskinda, to jedna z najdro¿szych produkcji w historii kina  europejskiego. Film, który z powodzeniem ³±czy  w±tki mrocznego thrillera i mistern± rekonstrukcjê XVIII-wiecznych realiów. Najnowsze dzie³o Toma Tykwera, twórcy Biegnij Lola biegnij i Nieba, to opowie¶æ o nieuchwytnym mordercy obdarzonym genialnym wêchem. Ta wystawna superprodukcja zawiera jedn± z najodwa¿niejszych scen w historii kina - zbiorow± orgiê t³umów odurzonych tytu³owym pachnid³em - zapachem,  stworzonym przez g³ównego bohatera.

Wydawniczy bestseller kusi³ wielu filmowców, ale dopiero niemiecki producent, Berndt Eichinger, autor sukcesu Imienia ró¿y i filmowej rekonstrukcji ostatnich dni Hitlera - Upadku, zdo³a³ przekonaæ pisarza do zmiany decyzji. Eichinger dobrze wiedzia³, ¿e odtworzenie na ekranie zmys³owej wizji  Süskinda wymaga ogromnych ¶rodków i niezwyk³ego rozmachu. Bud¿et, który wyniós³ 50 milionów euro sprawi³, ¿e "PACHNID£O" jest najdro¿sz± europejsk± produkcj± roku 2006 i najdro¿sz± produkcj± w historii ca³ej niemieckiej kinematografii.

Re¿yser poszukiwa³ do g³ównej roli debiutanta, którego twarz nie kojarzy³aby siê z hollywoodzkimi produkcjami. Ostatecznie jego wybór pad³ na Bena Whishawa, który zas³yn±³ z ról Hamleta w londyñskim teatrze Old Vic i Keitha Richardsa, legendarnego gitarzysty Rolling Stones, w filmie Stoned. W pozosta³ych rolach wyst±pili m.in.: Dustin Hoffman, i Alan Rickman.

... Jean-Baptiste Grenouille przychodzi na ¶wiat pewnego letniego dnia 1744 roku na ¶mierdz±cym targu rybnym na jednej z paryskich ulic. Jego matka pragnie pozbyæ siê niechcianego dziecka, jednak noworodek wydaje z siebie dono¶ne krzyki, które sprawiaj±, ¿e przechodnie ratuj± mu ¿ycie. Kobieta zostaje pojmana i stracona jako niedosz³a dzieciobójczyni. Ma³y Grenouille spêdza pierwsze lata swojego ¿ycia w ochronce prowadzonej przez pani± Gaillard. W wieku sze¶ciu lat Grenouille jeszcze nie umie mówiæ. Jednak staje siê jasne, ¿e ch³opiec posiada pewien rzadki dar - fenomenalny wêch, który staje siê jego dominuj±cym zmys³em i narzêdziem poznawania otaczaj±cego go ¶wiata. Ta zdolno¶æ stanie siê tre¶ci± jego istnienia (ale i przekleñstwem) w przysz³ym, doros³ym ju¿ ¿yciu...

G£OSY PRASY

Pachnid³o wed³ug powie¶ci Patricka Süskinda ca³e jest zbudowane na podejrzeniu. To film znakomicie przewrotny, demonstruj±cy na nas, widzach, sztukê iluzji i k³amstwo sztuki.(.) Tykwer znalaz³ formê nawi±zuj±c± do klasyki kina ekspresjonistycznego - zw³aszcza do Murnaua (Nosferatu), ale tak¿e do Caligariego. Opowiedzia³ mroczn± niemieck± ba¶ñ, która, jak my¶lê, stanie w rzêdzie wielkich filmowych widowisk, takich jak Misja, Imiê ró¿y czy Titanic (zaliczy³bym do nich tak¿e opartego na prawdziwej biografii Amadeusza), maj±cych charakter symbolicznych przypowie¶ci, ³ami±cych podzia³ na komercjê i artyzm, na kino popularne i elitarne, nie istniej±cy w pocz±tkach kina.

Pachnid³o jest ba¶ni± o nieszczê¶liwej istocie - Janie Bapty¶cie Grenouille (czyli ¯abie), który sam nie umiej±c kochaæ, staje siê wampirem. Poluje na piêkne dziewice i wytacza z nich mi³osny eliksir, którym oczarowuje ¶wiat, sprawuje nad nim w³adzê, obdarowuj±c ludzko¶æ tym, czego najbardziej pragnie - mi³o¶ci±. (.)

Grenouille jest nie tylko wampirem - to w filmie figura Antychrysta. A tak¿e (.) figura artysty-idola, mistrza iluzji. W osiemnastowieczn± sceneriê, w której mog³y siê dziaæ ba¶nie braci Grimm, wpisane s± ca³kiem wspó³czesne lêki i pragnienia. Przed czym ostrzega filmowy ekspresjonizm pocz±tku XXI wieku? Przed jakim zniewoleniem? Jak± iluzj±? Jakim terrorem? (.)

Kiedy Grenouille wdycha zapachy, my ich co prawda nie czujemy, ale widzimy. Obiektyw kamery robi b³yskawiczny najazd i dopada obiektu, jak pies goñczy ¶ciganego zaj±ca. (.) W dawnych wyobra¿eniach z takiej perspektywy móg³ przygl±daæ siê ¶wiatu tylko Bóg. W Pachnidle najazd kamery daje poczucie rozkoszy i w³adzy, ¿±dzy posiadania, jak± odczuwa bohater.

Tadeusz Sobolewski, "Kino"

Wielkobud¿etowa adaptacja bestsellerowej powie¶ci, która d³ugo funkcjonowa³a jako niemo¿liwa do sfilmowania opiera siê na subtelnym po³±czeniu zapachowej odysei i mistycznego thrillera. (.) Pachnid³o to kinowy hit, któremu udaje siê to, co d³ugo pozostawa³o poza skal± mo¿liwo¶ci kina - wyra¿enie ¶wiata woni i zapachów. Tykwer z ca³± pewno¶ci± wykaza³ siê wyczuciem, koniecznym dla zbudowania filmowego widowiska. (.) W scenach zbiorowych unika³ obróbki komputerowej i polega³ na t³umach statystów (w sumie zaanga¿owa³ ich ponad 5 tysiêcy). Re¿yser, bardziej ni¿ efekciarskim sztuczkom zaufa³ sile obrazu, który potrafi oddaæ ca³± skalê zapachów, od zgni³ych ryb a¿ do kwitn±cych ró¿ i pól lawendy, a scenograf Uli Hanish przywróci³ do ¿ycia XVIII-wieczn± Francjê.

Bernard Besserglik, "Hollywood Reporter"

Wielu najlepszych re¿yserów nie zdo³a³o nakrêciæ tej bestsellerowej adaptacji, ale w koñcu mo¿emy j± obejrzeæ. Widz±c rezultat - intensywny i w jaki¶ sposób obsesyjny, jak niepokoj±ca melodia, mo¿na zrozumieæ, ¿e trzeba by³o a¿ 20 lat, aby powie¶æ sta³a siê filmem. Pachnid³o to historia szaleñstwa opowiedziana z punktu widzenia estety, cz³owieka, który egzystuje gdzie¶ poza normalnym ¿yciem, próbuje go dotkn±æ, ale dosiêga jedynie jego zapachowej emanacji. Twórcy Pachnid³a wêdruj± po ¶wiecie rz±dz±cym siê prawami niezrozumia³ej obsesji bez popadania w karykaturê ani patetyczn± nutê.

Dominique Borde, "Le Figaro"

Andrew Birkin, Tom Tykwer i Bernd Eichinger stworzyli wielki spektakl, nie obawiaj±c siê brudu i nêdzy pokazywanej epoki. Nie ma tu typowo anegdotycznej postaci, a scenariusz prawie co do joty ¶ledzi oryginalny tekst. Jest to wiêc bardziej co¶ na kszta³t ilustracji, ni¿ klasyczna adaptacja, film pe³en szacunku i pokory wobec pierwowzoru.

Christophe Carriere, "L'Express"

Galeria


first.php


KINO STUDYJNE ÅšWIATOWID" KATOWICE,
ul. 3 Maja 7 tel: 32 258 74 32

e-mail: kasa@swiatowid.katowice.pl
Instytucja Filmowa Silesia Film jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego