"NASZA KLASA" to opowie¶æ o zatrwa¿aj±cej rzeczywisto¶ci szko³y publicznej autorstwa debiutuj±cego scenarzysty i re¿ysera - Ilmara Raaga.
...Szesnastoletni Joosep pada ofiar± swoich sadystycznych kolegów, których denerwuje jego cichy sposób bycia i introwertyczna natura. Jednym z jego prze¶ladowców jest nowy w szkole, ¶mia³y i przystojny Kaspar. Ch³opak pocz±tkowo ulega presji nowego otoczenia, ale z czasem staje po stronie Joosepa i razem z nim niesie piêtno klasowego ostracyzmu. Pewnego dnia Kaspar i Joosep postanawiaj± wszystko zmieniæ...
Film Raaga nie jest jedynie spo³ecznym studium problemów dorastania, ale uniwersalnym obrazem ciemnej strony ludzkiej natury, która pod wp³ywem stresu i silnych emocji mo¿e okazaæ siê nieobliczalna.
Re¿yser prowadzi nas poprzez szkolne korytarze, opowiadaj±c historiê ch³opca prze¶ladowanego przez ca³± klasê. Nie wiemy do koñca, jaka jest geneza tej niechêci, ch³opak bowiem nie ró¿ni siê specjalnie wygl±dem, a jednak odstaje od reszty. Pozbawiony instynktu zachowawczego nie tylko nie jest w stanie, ale nawet nie próbuje wyzwoliæ siê z roli ofiary.
Logika sytuacji jest bezlitosna, a narastaj±cy konflikt - nieuchronny. Z jednej strony ta analiza przemocy to tak¿e prawie ¿e biologiczny opis zachowañ stadnych, z drugiej - portret moralnego konformizmu.
PRASA O FILMIE
M³odzi aktorzy graj± bardzo dobrze. Wk³adaj± ca³ych siebie w swoje role. Wyj±tkowe uznanie dla doskona³ego monta¿u, monta¿u d¼wiêku i oczywi¶cie zdjêæ.
Biggest weekly, Eesti Ekspress
Czterokrotne owacje publiczno¶ci pozwalaj± przewidywaæ miêdzynarodowy sukces tego filmu. Ilmar Raag zrobi³ wielk± rzecz, udowodni³, ¿e Estoñczycy naprawdê potrafi± robiæ filmy.
Biggest daily, Postimees
Siedzia³em przed ekranem i nagle us³ysza³em jaki¶ trzask. Po chwili zda³em sobie sprawê, ¿e moje napiêcie znalaz³o uj¶cie w postaci roztrzaskanego w moim rêku d³ugopisu.
Weekly Business, Äripäev
Kamera Kristjana-Jaaka Nuudi nie tylko niesamowicie przyci±ga uwagê przez mistrzostwo techniczne, ale równie¿ przez umiejêtno¶æ wydobycia ciekawych emocjonalnie perspektyw. Monta¿ysta - Tambet Tasuja kolejny raz udowadnia, ¿e wyznaczy³ nowy poziom dla sztuki monta¿u w estoñskim kinie.
Weekly Culture, Sirp
RE¯YSER O FILMIE
To nie do koñca oryginalny film, ale bardzo osobisty.
Nikt nie wie, co tkwi w umy¶le drugiego cz³owieka. To by³o podstawowe przes³anie, które odczyta³em z filmu S³oñ Gusa Van Santa. Widzia³em ju¿ przemoc w szkole czy w wojsku, chcia³em jednak pój¶æ o krok dalej i zmierzyæ siê z problemem grupowej odpowiedzialno¶ci. Chcia³em stworzyæ studium sytuacji, w których ofiara musi wzi±æ na siebie odpowiedzialno¶æ za przemoc, na któr± sama jest nara¿ona. Ludzie nie rozumiej± mechanizmów zachowañ cz³owieka w spo³eczeñstwie. Czêsto nie jeste¶my w stanie kontrolowaæ zdarzeñ, które sami powodujemy.
Kiedy dzieje siê co¶ z³ego, czy jest to przemoc w szkole czy akt terroryzmu taki jak 9/11, pierwsz± reakcj± mediów jest odcz³owieczenie sprawcy, aby móc go potêpiæ. W ten sam sposób odwracamy siê od ¼róde³ przemocy, nie chc±c rozumieæ jej przyczyn. Przemoc siê powtarza. A je¶li jako spo³eczeñstwo, tak jak szkolna klasa, przygl±damy siê spokojnie swojej roli w ka¿dej najohydniejszej zbrodni?
"Nasza klasa" to bardzo prosty film. Historia w ca³o¶ci opowiedziana z punktu widzenia jej protagonistów. Na koñcu to widz jednak decyduje, po której opowie siê stronie. Zbudowa³em film przez przedstawienie grupy nastolatków, którzy maj± swoje w³asne nastawienie do ca³ej historii i którzy s± w samym centrum wydarzeñ. Chcia³em, by sami rozumieli tê opowie¶æ, bo to oni j± stworzyli. Nigdy wcze¶niej nie otrzyma³em tak wielu szczery i emocjonalnych e-maili, dlatego jestem przekonany, ¿e to, co zrobili¶my razem z moimi m³odymi przyjació³mi, by³o w³a¶ciwe. Premiera filmu w Estonii wzbudzi³a skrajne reakcje i wywo³a³a burzliw± dyskusjê w mediach. W czasie przedpremierowych pokazów w szko³ach uczniowie wybuchali p³aczem, nie wiedzia³em, jak mam na to zareagowaæ. Teraz staram siê rejestrowaæ dyskusje w szko³ach po projekcji filmu. Rzuci³em, je¶li nie wszystko, to przynajmniej pracê w telewizji, ¿eby zrobiæ ten film.
Ilmar Raag