"MÓJ NAUCZYCIEL" Bohdana Slámy (Dzikie pszczo³y, Szczê¶cie) to wzruszaj±ca opowie¶æ o ludziach, którzy pragn± mi³o¶ci, ale s± zbyt wystraszeni lub niepewni, by j± dostrzec, gdy pojawia siê w ich ¿yciu.
...Petr uczy swoich m³odych podopiecznych, ¿e aby poznaæ siebie trzeba dostrzegaæ i rozumieæ ró¿norodno¶æ natury. Jednak nie zdaje sobie sprawy, jak wiele musi dowiedzieæ siê jeszcze o samym sobie. Zostawiaj±c rodziców i wszystkie niespe³nione mi³o¶ci w Pradze, jedzie do wiejskiej szko³y. Tam zaprzyja¼nia siê z Marie i jej nastoletnim synem, Lad±. Wkrótce miêdzy t± trójk± pojawi± siê intensywne emocje - Marie pragnie Petra, on pragnie Lady, a Lado...
Te uczucia zawa¿± na ca³ym ich ¿yciu.
KOMENTARZ RE¯YSERSKI:
Próbowali¶my zrobiæ film o kwestiach intymnych i osobistych, które wygl±daj± tak samo wszêdzie na ¶wiecie. Poszukiwanie mi³o¶ci to niekoñcz±ca siê walka, która kszta³tuje ka¿dego cz³owieka i jest sednem praktycznie wszystkich historii. Nieodwzajemniona mi³o¶æ boli tak samo - niewa¿ne, gdzie mieszkasz. Ta opowie¶æ ma trzech g³ównych bohaterów. ¯ycie ka¿dego z nich naznaczone jest pewn± pustk±, wynikaj±c± z braku mi³o¶ci. Maria kocha siê w nauczycielu, ten kocha siê w jej synu, a on z kolei zostaje porzucony przez swoj± pierwsz± dziewczynê. W tym ³añcuchu nieodwzajemnionej mi³o¶ci ¿adne z nich nie ma nawet cienia szansy na spe³nienie - i musz± siê jako¶ z tym uporaæ. Mi³o¶æ ma tyle twarzy, ilu jest ludzi na ¶wiecie, a ka¿dy zwi±zek jest warto¶ci± sam± w sobie. Jednak ciê¿ko jest nam to przyj±æ, zaakceptowaæ rzeczy, których nie rozumiemy i wybaczyæ, gdy poczujemy siê zdradzeni. Moi bohaterowie mo¿e nie odnale¼li mi³o¶ci w pe³nym tego s³owa znaczeniu, lecz dziêki swoim do¶wiadczeniom pog³êbili ³±cz±ce ich wiêzy i nauczyli siê czego¶ o sobie i o ¿yciu. By osi±gn±æ dojrza³o¶æ trzeba nauczyæ siê wybaczaæ - jest to bowiem jedna z najwa¿niejszych umiejêtno¶ci. To ona w³a¶nie przywraca nam wiarê w sens ¿ycia.
Bohdan Sláma
WYWIAD BOHDANEM SLÁM¡
- Sk±d pomys³ na ten film? Co sk³oni³o ciê do napisania takiego scenariusza? Co ciê zaintrygowa³o w tej historii?
- Znajomy opowiedzia³ mi kiedy¶ o uczuciu, jakim darzy³ heteroseksualnego mê¿czyznê i cierpieniu, jakiego do¶wiadczy³, gdy zda³ sobie sprawê, ¿e nigdy nie znajdzie ono odwzajemnienia. Znam te¿ kobietê, która zakocha³a siê w geju i znalaz³a siê w podobnej sytuacji. To na bazie tych historii zbudowa³em fabu³ê "Mojego nauczyciela" - opowie¶ci o kobiecie beznadziejnie zakochanej w mê¿czy¼nie, który z kolei kocha siê w jej synu.
- Gdzie dzieje siê ten film? Jak daleko od Pragi? Mo¿esz powiedzieæ co¶ wiêcej o dychotomii miasto-wie¶?
- Sze¶æ lat temu przenios³em siê z Pragi do ma³ej wioski po³o¿onej jakie¶ dziewiêædziesi±t kilometrów od stolicy. Jej piêkne otoczenie i otwarci, uczciwi mieszkañcy zainspirowa³y mnie do nakrêcenia filmu osadzonego w takich w³a¶nie realiach. Gdy tylko w mojej g³owie zakie³kowa³ "Mój nauczyciel", wiedzia³em, ¿e bêdzie siê rozgrywa³ na wsi. Cieszê siê, ¿e mamy i wie¶, i miasto. S± jak yin i yang - cz³owiek potrzebuje obu, by byæ spe³nionym.
- Fantastycznie odda³e¶ w swym filmie piêkno natury. Wydaje siê byæ tym piêkniejsza, im wiêksze katusze prze¿ywaj± bohaterowie!
- Chcia³em osi±gn±æ jak najpiêkniejsze obrazy natury, by móc je skontrastowaæ z tragiczn± sytuacj± bohaterów filmu. Niezale¿nie od nat³oku problemów, z jakimi siê zmagamy, zawsze otacza nas piêkno stworzenia, które tylko pog³êbia nasz± samo¶wiadomo¶æ.
- Czy twój film to komentarz na temat uprzedzeñ wobec homoseksualistów?
- To opowie¶æ o poszukiwaniu mi³o¶ci, która nijak siê ma do kwestii orientacji seksualnej.
- Która scena by³a dla ciebie najtrudniejsza z re¿yserskiego punktu widzenia?
- Jest taka scena, w której nauczyciel nie mo¿e ju¿ zapanowaæ nad swym po¿±daniem i d±¿y do zbli¿enia z nastolatkiem - który w tym czasie ¶pi. Zda³em sobie sprawê, ¿e powodzenie ca³ego filmu zale¿y od tego, czy ta konkretna scena zadzia³a. Je¶li bêdzie z³a - odbije siê to na ca³ym filmie, i nic nie bêdzie w stanie go uratowaæ. Po nakrêceniu jej poczu³em ogromn± ulgê, bo zobaczy³em, ¿e zaskoczy³a - jest zarazem przekonuj±ca, czu³a i okrutna.