Wiêkszo¶æ wydarzeñ, maj±cych miejsce w filmie "MACHUCA", które re¿yser, Andrés Wood, opar³ na wspomnieniach ze swojego dzieciñstwa, ukazana jest z perspektywy jednego z m³odych bohaterów - Gonzalo. Informacje o niestabilnej sytuacji politycznej w Chile pojawiaj± siê niemal przypadkowo, za po¶rednictwem telewizji, graffiti na ulicach czy zas³yszanych rozmów doros³ych. Ale nie ulega w±tpliwo¶ci, ¿e zarówno prywatny ¶wiat Gonzalo, jak i rzeczywisto¶æ kraju, w którym ¿yje, s± zepsute i chyl± siê ku upadkowi.
... Rok 1973, Chile. Za rz±dów Salvadora Allende dyrektor prywatnej anglojêzycznej szko³y dla ch³opców przyjmuje grupê biednych dzieci. Od samego pocz±tku pomiêdzy nowymi uczniami, a dzieæmi bogaczy, panuje niechêæ i niezrozumienie. Wyj±tkiem s± fajt³apowaty Gonzalo i pewny siebie Pedro Machuca. Ch³opcy, na przekór kolegom i panuj±cej w szkole atmosferze, nawi±zuj± niezwyk³± przyja¼ñ. Gonzalo, wra¿liwy i delikatny 11-latek, pochodzi z bogatej, ale niezbyt szczê¶liwej rodziny. Machuca, dziecko slumsów, trafia do ekskluzywnej szko³y dziêki stypendium, jakie ufundowa³ jej dyrektor - energiczny ksi±dz o lewicowo-socjalistycznych pogl±dach. Dziêki nowemu przyjacielowi Gonzalo po raz pierwszy trafia do biednych dzielnic miasta, gdzie poznaje Chile, z którego istnienia nie zdawa³ sobie sprawy...
Gonzalo ulega dziwnej fascynacji brutalno¶ci± slumsów, gdzie poznaje równie¿ smak pierwszej i zakazanej mi³o¶ci; zakochuje siê w Silvanie, s±siadce przyjaciela, zaanga¿owanej spo³ecznie, odwa¿nej dziewczynie. Silvana staje siê wspó³towarzyszk± ich przygód, razem tworz± romantyczny trójk±t, prowadz±c pierwsze mi³osne igraszki... Przyja¼ñ rozwija siê a¿ do momentu, w którym kraj ogarnia polityczne wrzenie...
Widzowie, od samego pocz±tku filmu ¶wiadomi nadci±gaj±cej rewolucji, czuj± sympatiê do m³odych bohaterów, których dzieciñstwo zak³óci³y groza i niepokój. Re¿yser nigdy nie posuwa siê do upraszczania wydarzeñ, jakie mia³y miejsce w Chile w 1973 r., ani tym bardziej nie twierdzi, ¿e mo¿na je ³atwo zrozumieæ.
Poprzez przyja¼ñ ch³opców, pe³n± m³odzieñczego entuzjazmu, ale i trudno¶ci, Wood pokaza³ trudny okres w historii Chile bez uciekania siê do politycznej retoryki.
PRASA O FILMIE
SMS: Pocz±tek dyktatury i kres dzieciñstwa. Gorzkie i przekonuj±ce.
Dla wielu Chilijczyków dyktatura Pinocheta mia³a nie mniej tragiczny przebieg ni¿ wojna dla ¯ydów. A ludziom z mojego pokolenia "Machuca" przywo³a zapewne wspomnienia ze stanu wojennego, który dla nas by³ definitywnym koñcem dzieciñstwa.
Bartosz ¯urawiecki, "FILM" 2/2007
S³odki, a jednocze¶ni surowy film, ukazuj±cym zarówno uroki dzieciñstwa, jak i okrucieñstwo i terror rewolucji.
A.O. Scott, New York Times
Jeden z tych rzadkich filmów, które ³acz± prywatno¶æ i politykê, ale bez zbêdnej emfazy czy przeintelektualizowania.
Ann Hornaday, Washington Post
Ukazanie wydarzeñ z perspektywy m³odych bohaterów przywodzi na my¶l kino Francuskiej Nowej Fali, za¶ sympatia i uczciwo¶æ w spojrzeniu na przemoc wywo³uje skojarzenia z "Dziennikami motocyklowymi".
David Elliott, San Diego Union-Tribune
Niew±tpliwie jeden z tych wyj±tkowych filmów, który poszerza i pog³êbia rozumienie konfliktów historycznych.
Kenneth Turan, Los Angeles Times