"KARMEL" przypomina najlepsze dokonania Pedro Almodóvara. Od hiszpañskiego mistrza m³oda libañska re¿yserka, Nadine Labaki, przejê³a umiejêtno¶æ pokazywania barwnego ¶wiata kobiecych relacji.
Kobiety najlepiej obserwowaæ w miejscu, w którym czuj± siê swobodne i s± skore do najintymniejszych zwierzeñ. Wiedz±c o tym, Nadine Labaki stworzy³a czaruj±cy film o piêciu przyjació³kach w ró¿nym wieku, które zawsze spotykaj± siê w salonie piêkno¶ci w centrum Bejrutu. Barwny ¶wiat pe³nokrwistych kobiecych postaci ods³aniaj±cych swoje sekrety przykuwa uwagê i fascynuje. Jest w nim oczywi¶cie miejsce na pogawêdki o seksie i problemach z mê¿czyznami, ale tak¿e na osobiste rozmowy o religii, nie³atwych relacjach z bliskimi, powa¿nych problemach. Te kobiety potrafi± siê wspieraæ i pomagaj± sobie w najtrudniejszych sytuacjach - na tym polega ich si³a.
W znakomitym, emocjonalnym debiucie Nadine Labaki - który sta³ siê hitem ubieg³orocznego Festiwalu Filmowego w Cannes - re¿yserka z gor±cej, s³odkiej papki u¿ywanej do depilacji uczyni³a pewien symbol: przenikania siê przyjemno¶ci i bólu, s³odyczy i cierpienia. Osadzony w bejruckim salonie piêkno¶ci film "KARMEL" ³±czy w jedn± opowie¶æ historie piêciu kobiet. Nisrine ma za chwilê po¶lubiæ konserwatywnego Muzu³manina, ale od dawna nie jest ju¿ dziewic±. Jamale, aktorka, za wszelk± cenê stara siê zatrzymaæ czas. Rima - t³umi w sobie poci±g do kobiet, a¿ którego¶ dnia kobieta z jej marzeñ wchodzi do salonu piêkno¶ci, w którym Rima pomaga. Rose odrzuca zaloty starszego gentlemana, by dalej opiekowaæ siê starsz± siostr±. I Layale (w tej roli sama Nadine Labaki), energiczna w³a¶cicielka salonu, dziêki której wszystko siê krêci, wpl±tana w beznadziejny - choæ fragmentami niezwykle satysfakcjonuj±cy - zwi±zek z ¿onatym mê¿czyzn±.
"KARMEL" odwo³uje siê do uniwersalnych, wspólnych wszystkim ludziom prawd o mi³o¶ci i namiêtno¶ci. W filmie jasno widaæ, ¿e libañskie kobiety odnajduj± w sobie si³ê. Skoro Nisrin musi staæ siê na nowo dziewic±, znajdzie na to sposób. Je¶li Layale potrzebuje wolnego, dobrego mê¿czyzny, to mo¿e ten pojawi siê za chwilê obok niej. A je¶li bêdzie trzeba rozwi±zaæ problem kosmetyczny, one zaraz rozgrzej± cukier!
Libañskie kobiety, jak wszystkie arabskie kobiety, s± pe³ne pasji i silnego temperamentu. Nie chc± jednak dramatyzowaæ i pozwalaæ na to, by ogarn±³ je smutek. Ich sposobem na obronê samych siebie jest drwina ze wszystkiego, z siebie równie¿.
"KARMEL" nie jest tylko egzotyczn±, persk± ba¶ni± snut± przez wspó³czesn± Szecherezadê, ale tak¿e g³osem z patriarchalnego ¶wiata, w którym opinie kobiet zwykle nie s± s³yszalne. Dlatego warto przyjrzeæ siê piêciu bohaterkom "KARMELU" i pos³uchaæ, co ciekawego maj± do powiedzenia o sobie i otaczaj±cym je ¶wiecie, czêsto pe³nym hipokryzji i wydumanych barier spo³ecznych. Ich g³osy brzmi± interesuj±co i s± warte uwagi. Choæ tytu³ filmu móg³by sugerowaæ sam± s³odycz, to w rzeczywisto¶ci jego smak jest s³odko-gorzki.
G³osy prasy
Jak sugeruje tytu³, Karmel jest pogodn± histori±, która jednak pod migoc±c±, radosn± warstw± skrywa w sobie gorzkie tony. Film w re¿yserii m³odej Nadine Labaki, która jest równie¿ aktorsk± gwiazd± Karmel, wnosi ¶wie¿o¶æ i daje okazjê do zaczerpniêcia oddechu od wszechogarniaj±cej komercji. Ca³o¶æ sk±pana w z³otym ¶wietle ¶wietnie koresponduje z tytu³em.
Jay Weissberg, "Variety"
W bejruckim salonie piêkno¶ci jak w mikrokosmosie nowoczesnego spo³eczeñstwa krzy¿uj± siê swobodne i powa¿ne kobiece rozmowy. W filmie debiutantki Nadine Labaki wa¿ny jest spo³eczny kontekst, w jakim te rozmowy s± prowadzone. Re¿yserkê interesuj± zarówno uniwersalne kobiece tematy, jak i koloryt lokalny. Jednostkowe bohaterki, zmagaj±ce siê z w³asnymi problemami, s± tu wpisane w szeroki kontekst libañskiego spo³eczeñstwa. Dlatego samotna Layale ma poczucie winy, bo wbrew zasadom swej religii, spotyka siê z ¿onatym mê¿czyzn±, Muslim boi siê wyznaæ przysz³emu mê¿owi, ¿e nie jest dziewic±, a Rima zmaga siê z problemem w³asnego homoseksualizmu. S± to spotykane na ca³ym ¶wiecie problemy, ale wpisane w konkretne uwarunkowania spo³eczne, znacz± wiêcej. Karmel to m±dry i piêkny film.
Jason Buchanan, All Movie Guide, "The New York Times"
Labaki dedykowa³a swój film rodzinnemu miastu Bejrutowi. I rzeczywi¶cie ogl±damy w jej debiucie miejskie ¿ycie kilku kobiet. Czasem silnych i odwa¿nych, czêsto sfrustrowanych, zagubionych, borykaj±cych siê z poczuciem winy. Dobrze opowiedziane historie, piêkne zdjêcia w ciep³ych barwach i przejmuj±ca muzyka mieszaj±ca d¼wiêki fortepianu, skrzypiec i tradycyjnych libañskich instrumentów da³y dobry efekt. ¦wietny kobiecy debiut po¶wiêcony kobietom.
John DeFore, "The Hollywood Reporter"