Porzucony przez rodziców 6-letni Wania mieszka w zniszczonym domu dziecka w ma³ej rosyjskiej wsi. Pewnego dnia zostaje adoptowany przez w³osk± rodzinê. Czeka na niego szczê¶liwe i bogate ¿ycie na s³onecznym po³udniu Europy...
Choæ "ITALIANIEC" to film niskobud¿etowy - obraz zarobi³ do dnia dzisiejszego oko³o 2 mln dolarów. Re¿yser filmu, Andrey Kravchuk, przed "Italiañcem" zrobi³ kilka dokumentów o domach dziecka w Rosji. Poza g³ównym bohaterem, dzieci wystêpuj±ce w filmie s± wychowankami domów dziecka.
...Bezdzietne w³oskie ma³¿eñstwo przyje¿d¿a do prowincjonalnego domu dziecka w Rosji, ¿eby zaadoptowaæ rosyjskie dziecko. Spo¶ród wielu dzieciaków W³osi wybieraj± sze¶cioletniego Waniê - wychowankowie domu dziecka przezywaj± ch³opca "Italiañcem". Przed Wani± otwiera siê nowa perspektywa - bogate ¿ycie w s³onecznej Italii - ¿ycie bez trosk, problemów i ci±g³ej walki o jutro. Ale ch³opiec marzy o czym¶ zupe³nie innym - Wania postanawia odszukaæ swoj± biologiczn± matkê. Wania dociera do swoich akt, odnajduje adres matki. Na przeszkodzie staje jednak bizneswomen - "Madam", ¿yj±ca z po¶rednictwa przy miêdzynarodowych adopcjach. Wania to dla nich jedno z kolejnych dzieci, na których mog± zarobiæ niez³e pieni±dze. Na drodze Wani pojawiaj± siê rozmaite przeszkody - ch³opiec musi wiele przej¶æ, by osi±gn±æ swój cel...
RECENZJE:
Ten film w sposób szczególny, mo¿e nawet kusz±cy - oczami dziecka, pokazuje okrucieñstwo ¶wiata (...) Zakoñczenie choæ jest szczê¶liwe, zostawia w widzu ogromny podziw i refleksjê na temat si³y I odwagi ma³ego ch³opca, któremu udaje siê przezwyciê¿yæ przeciwno¶ci losu.
Eleanor Ringel Gillespie, Atlanta Journal-Constitution
Niesamowita, zapieraj±c dech w piersiach opowie¶æ o têsknocie. (.) To obraz wspó³czesnej Rosji i wyzwañ, które przed ni± stoj±. Film zaczyna siê realistycznie i to czyni z niego co¶ naprawdê szczerego.
Ty Burr, Boston Globe
Jest co¶ magicznego w tym filmie (...), w tym sposobie nierzeczywistego pokazywania, który sprawia, ¿e podró¿ ch³opca jest dla widza niezapomnian± podró¿±. (...) Pod koniec filmu re¿yser poruszaj±c siê po meandrach schematów i wyobra¿eñ, uciekaj±c od oczywisto¶ci ca³kowicie podbija serce widza, ³ami±c je na ma³e kawa³eczki. Jest w tym mo¿e nawet jaki¶ sadyzm...
Manohla Dargis, New York Times
Na wpó³ s³odki, na wpó³ gorzki...
Lisa Schwartzbaum, Entertainment Weekly