Iberia(Iberia)


reyseria: Carlos Saura
scenariusz: Carlos Saura
obsada: Sara Baras, Antonio Canales, Marta Carrasco, Ada Gmez, Enrique Morente, Estrella Morente, Gerardo Nnez, Jos Antonio Ruiz, Manolo Sanlcar, Rosa Torres Pardo
gatunek: muzyczny
kraj: Hiszpania, Francja
rok produkcji: 2005
czas trwania: 99 min
Opis

Fani elektryzujcego dokumentu Carlosa Saury "Flamenco" nie bd w stanie oprze si magii "IBERII".

Deborah Young, Variety

Reyserowi udao si zebra mietank gwiazd hiszpaskiej sceny, taczcych i piewajcych flamenco, modern, folk - w hodzie dla kompozytora Isaaca Albeniza i jego "IBERII".

Deborah Young, Variety

Obraz o wspaniaej muzyce i choreografii. "IBERIA" to jeden z filmw ktre powstay z czystej mioci do sztuki ruchu i taca.

Kevin Courrier, Boxoffice Magazine

Galeria przepiknie zrealizowanych wystpw. aden z mionikw muzyki i taca nie powinien przeoczy tego tytuu.

Colin Covert, Minneapolis Star Tribune

"IBERIA" to nowy obraz mistrza kina Carlosa Saury, magiczna opowie o Hiszpanii, w ktrej przeplataj si nastroje i emocje, muzyka i taniec. Dla fanw Carlosa Saury, ktrym podobao si Flamenco z 1995 roku, "IBERIA" to pozycja obowizkowa, ktra pod wieloma wzgldami przypomina w mistrzowski panoramiczny portret gatunku muzyki, ktry jest sercem hiszpaskiej kultury. W filmie, ktry powsta w caoci na scenie, udao si dokona rzeczy niezwykej: zebra w tym samym miejscu i czasie mietank hiszpaskich artystw, ktrzy piewaj, tacz, graj folk, flamenco i modern, a muzyka, ktra ich czy, to utwr Isaaca Albeniza Iberia. Film Saury kreli malowniczy portret hiszpaskiego ducha, a w szczeglnoci cygaskiej kultury Andaluzji.

Pierwsze filmy Saury mona zaliczy do nurtu hiszpaskiego neorealizmu, pnie artysta tworzy pod wpywem dokona Luisa Bunuela. Charakterystyczne motywy twrczoci filmowej Saury to: mier i przemijanie, samotno, wpyw marze sennych i wspomnie na rzeczywisto oraz rozpad rodziny, ale rwnie hiszpaska kultura, ktra przewija si przez jego filmy i jest tem bd rdem wydarze.

FILMY INSPIROWANE MUZYK

Seria filmw Saury inspirowanych muzyk to: "Blood Wedding" i "Carmen", w ktrych Antonio Gades wystpi jako choreograf i tancerz, "El Amor Brujo" i "Ay, Carmela!" Manuela de Falli, adaptacje klasycznych operetek hiszpaskich i "Flamenco". Powstanie "Tanga" i "Iberii" wiadczy o niesabncej fascynacji autora tym gatunkiem.

WIELOWYMIAROWY OBRAZ

W "IBERII" dokonuje si poczenie baletu klasycznego, wspczesnego oraz flamenco. Projekt artystyczny wymylony przez Saur ma siln warstw dramaturgiczn. Artycie udao si stworzy film minimaluistyczny, pozostawiajc jednoczenie cae bogactwo szczegw. Po raz pierwszy w jego twrczoci widzimy projekcje wideo na ywo poczone z jednoczesn prezentacj fotografii.

WIERNO MUZYCE

W trakcie realizacji IBERII Saura czu si zobowizany, by poda za muzycznym rytmem i tempem, ktre wyznacza taniec. Saura doprowadza do perfekcji t blisko, ktra pozwala kamerze by okiem obserwujcym artystw w momencie tworzenia przez nich sztuki.

TANIEC - KONSTRUKCJA W PROCESIE

Filmowanie prb teatralnych i przygotowa do poszczeglnych aktw, jest tym co najbardziej interesuje i cieszy Saur, daje to efekt zaproszenia do ogldania twrczej materii, dziki czemu mamy moliwo obserwowania jak forma taca tworzy si dokadnie przed naszymi oczami. To ten moment, w ktrym kroki staj si goniejsze, przestrze si porzdkuje, owietlenie zmienia si, a rytm zaczyna by coraz bardziej zdeterminowany, ostateczny.

Carlos Saura mwi:

O IBERII

Znowu przyszo mi skonfrontowa si z magicznym zwizkiem pomidzy muzyk a kamer. Zwizkiem, ktry tak mnie fascynuje i, osiga w gatunku musicalu swoj maksymaln ekspresj. Wiadomo, e ten gatunek moe przyjmowa wiele form, ale t, ktra odpowiada mi najbardziej i ktr uwaam za reprezentujc form najczystsz (z caym oczywicie szacunkiem do wszystkich pozostaych), jest ta, ktra nie poddaje si skostniaej narracji, uniezalenia si od fabuy. Dowiadczenie, ktre miaem szczcie rozwija w "Sevillanas", "Flamenco", a ostatnio w "Salom", pozwala mi na duy stopie swobody w przedstawianiu obrazw, w przenoszeniu ich na ekran. Takiej wolnoci nie daje praca nad dzieem, ktre jest mocno oparte na fabule, skupione na rozwoju akcji.

O MUZYKACH

O talencie Rosy Torres-Pardo nie ma potrzeby mwi. Moglibymy zrobi ten musical tylko z ni za fortepianem. Ale eby nie straci tej okazji, musz podzikowa za jej gotowo popenienia maej "zdrady" w swojej pracy sawnej solistki, podzikowa za wspaniaomylne zaakceptowanie faktu, e cz naszej "Iberii" bya opowiedziana z udziaem innych interpretatorw i innych instrumentw: gitary, wiolonczeli, skrzypiec, automatu perkusyjny.

O TACU

Flamenco jest potne, pene siy i wzniosoci Zawsze mnie zadziwia fascynacja, ktr wzbudza ta muzyka w widzach spoza Hiszpanii, fascynacja nieodgadniona i silna.

O DEKORACJI I WIETLE

Oba te elementy s ze swej natury poczone. Pomys "ywej" dekoracji, przestrze, ktra dziki uyciu paneli, moe zmienia swoj objto, i zgodnie z potrzeb chwili, moe suy tacu, lub muzykom, ktrzy uczestnicz w przedstawieniu, ma swj pocztek w mojej idei, e kady dodatkowy element tak naprawd zawsze odwraca uwag od prawdziwego bohatera - od artystw.

first.php


KINO STUDYJNE ŚWIATOWID" KATOWICE,
ul. 3 Maja 7 tel: 32 258 74 32

e-mail: kasa@swiatowid.katowice.pl
Instytucja Filmowa Silesia Film jest instytucją kultury Samorządu Województwa Śląskiego