Fani elektryzuj±cego dokumentu Carlosa Saury "Flamenco" nie bêd± w stanie oprzeæ siê magii "IBERII".
Deborah Young, Variety
Re¿yserowi uda³o siê zebraæ ¶mietankê gwiazd hiszpañskiej sceny, tañcz±cych i ¶piewaj±cych flamenco, modern, folk - w ho³dzie dla kompozytora Isaaca Albeniza i jego "IBERII".
Deborah Young, Variety
Obraz o wspania³ej muzyce i choreografii. "IBERIA" to jeden z filmów które powsta³y z czystej mi³o¶ci do sztuki ruchu i tañca.
Kevin Courrier, Boxoffice Magazine
Galeria przepiêknie zrealizowanych wystêpów. ¯aden z mi³o¶ników muzyki i tañca nie powinien przeoczyæ tego tytu³u.
Colin Covert, Minneapolis Star Tribune
"IBERIA" to nowy obraz mistrza kina Carlosa Saury, magiczna opowie¶æ o Hiszpanii, w której przeplataj± siê nastroje i emocje, muzyka i taniec. Dla fanów Carlosa Saury, którym podoba³o siê Flamenco z 1995 roku, "IBERIA" to pozycja obowi±zkowa, która pod wieloma wzglêdami przypomina ów mistrzowski panoramiczny portret gatunku muzyki, który jest sercem hiszpañskiej kultury. W filmie, który powsta³ w ca³o¶ci na scenie, uda³o siê dokonaæ rzeczy niezwyk³ej: zebraæ w tym samym miejscu i czasie ¶mietankê hiszpañskich artystów, którzy ¶piewaj±, tañcz±, graj± folk, flamenco i modern, a muzyka, która ich ³±czy, to utwór Isaaca Albeniza Iberia. Film Saury kre¶li malowniczy portret hiszpañskiego ducha, a w szczególno¶ci cygañskiej kultury Andaluzji.
Pierwsze filmy Saury mo¿na zaliczyæ do nurtu hiszpañskiego neorealizmu, pó¼nie artysta tworzy³ pod wp³ywem dokonañ Luisa Bunuela. Charakterystyczne motywy twórczo¶ci filmowej Saury to: ¶mieræ i przemijanie, samotno¶æ, wp³yw marzeñ sennych i wspomnieñ na rzeczywisto¶æ oraz rozpad rodziny, ale równie¿ hiszpañska kultura, która przewija siê przez jego filmy i jest t³em b±d¼ ¼ród³em wydarzeñ.
FILMY INSPIROWANE MUZYK¡
Seria filmów Saury inspirowanych muzyk± to: "Blood Wedding" i "Carmen", w których Antonio Gades wyst±pi³ jako choreograf i tancerz, "El Amor Brujo" i "Ay, Carmela!" Manuela de Falli, adaptacje klasycznych operetek hiszpañskich i "Flamenco". Powstanie "Tanga" i "Iberii" ¶wiadczy o nies³abn±cej fascynacji autora tym gatunkiem.
WIELOWYMIAROWY OBRAZ
W "IBERII" dokonuje siê po³±czenie baletu klasycznego, wspó³czesnego oraz flamenco. Projekt artystyczny wymy¶lony przez Saurê ma siln± warstwê dramaturgiczn±. Arty¶cie uda³o siê stworzyæ film minimaluistyczny, pozostawiaj±c jednocze¶nie ca³e bogactwo szczegó³ów. Po raz pierwszy w jego twórczo¶ci widzimy projekcje wideo na ¿ywo po³±czone z jednoczesn± prezentacj± fotografii.
WIERNO¦Æ MUZYCE
W trakcie realizacji IBERII Saura czu³ siê zobowi±zany, by pod±¿aæ za muzycznym rytmem i tempem, które wyznacza taniec. Saura doprowadza do perfekcji tê blisko¶æ, która pozwala kamerze byæ okiem obserwuj±cym artystów w momencie tworzenia przez nich sztuki.
TANIEC - KONSTRUKCJA W PROCESIE
Filmowanie prób teatralnych i przygotowañ do poszczególnych aktów, jest tym co najbardziej interesuje i cieszy Saurê, daje to efekt zaproszenia do ogl±dania twórczej materii, dziêki czemu mamy mo¿liwo¶æ obserwowania jak forma tañca tworzy siê dok³adnie przed naszymi oczami. To ten moment, w którym kroki staj± siê g³o¶niejsze, przestrzeñ siê porz±dkuje, o¶wietlenie zmienia siê, a rytm zaczyna byæ coraz bardziej zdeterminowany, ostateczny.
Carlos Saura mówi:
O IBERII
Znowu przysz³o mi skonfrontowaæ siê z magicznym zwi±zkiem pomiêdzy muzyk± a kamer±. Zwi±zkiem, który tak mnie fascynuje i, osi±ga w gatunku musicalu swoj± maksymaln± ekspresjê. Wiadomo, ¿e ten gatunek mo¿e przyjmowaæ wiele form, ale t±, która odpowiada mi najbardziej i któr± uwa¿am za reprezentuj±c± formê najczystsz± (z ca³ym oczywi¶cie szacunkiem do wszystkich pozosta³ych), jest ta, która nie poddaje siê skostnia³ej narracji, uniezale¿nia siê od fabu³y. Do¶wiadczenie, które mia³em szczê¶cie rozwijaæ w "Sevillanas", "Flamenco", a ostatnio w "Salomé", pozwala mi na du¿y stopieñ swobody w przedstawianiu obrazów, w przenoszeniu ich na ekran. Takiej wolno¶ci nie daje praca nad dzie³em, które jest mocno oparte na fabule, skupione na rozwoju akcji.
O MUZYKACH
O talencie Rosy Torres-Pardo nie ma potrzeby mówiæ. Mogliby¶my zrobiæ ten musical tylko z ni± za fortepianem. Ale ¿eby nie straciæ tej okazji, muszê podziêkowaæ za jej gotowo¶æ pope³nienia ma³ej "zdrady" w swojej pracy s³awnej solistki, podziêkowaæ za wspania³omy¶lne zaakceptowanie faktu, ¿e czê¶æ naszej "Iberii" by³a opowiedziana z udzia³em innych interpretatorów i innych instrumentów: gitary, wiolonczeli, skrzypiec, automatu perkusyjny.
O TAÑCU
Flamenco jest potê¿ne, pe³ne si³y i wznios³o¶ci Zawsze mnie zadziwia fascynacja, któr± wzbudza ta muzyka w widzach spoza Hiszpanii, fascynacja nieodgadniona i silna.
O DEKORACJI I ¦WIETLE
Oba te elementy s± ze swej natury po³±czone. Pomys³ "¿ywej" dekoracji, przestrzeñ, która dziêki u¿yciu paneli, mo¿e zmieniaæ swoj± objêto¶æ, i zgodnie z potrzeb± chwili, mo¿e s³u¿yæ tañcu, lub muzykom, którzy uczestnicz± w przedstawieniu, ma swój pocz±tek w mojej idei, ¿e ka¿dy dodatkowy element tak naprawdê zawsze odwraca uwagê od prawdziwego bohatera - od artystów.