Film Fatiha Akina "G£OW¡ W MUR" wygra³ ubieg³oroczny festiwal berliñski, potem dosta³ Europejsk± Nagrodê Filmow±, pokonuj±c m.in. filmy Almodovara, Leigh'a czy Amenabara.
"G£OW¡ W MUR" jest filmem o samotno¶ci i poszukiwaniu to¿samo¶ci. Akin urodzi³ siê w Hamburgu, ale jego rodzice s± pochodzenia tureckiego. Zrobi³ film o ludziach zawieszonych pomiêdzy dwiema kulturami, którzy próbuj± zasymilowaæ siê w nowym ¶rodowisku, a jednocze¶nie czuj± siê zwi±zani z tradycj± przodków.
Dwoje bohaterów - ¿yciowych rozbitków spotyka siê w szpitalu. Maj± za sob± nieudane próby samobójcze. Cahit jest czterdziestoletnim zgorzknia³ym mê¿czyzn±, który zag³usza alkoholem i narkotykami poczucie nieprzystosowania. Dwa razy od niego m³odsza Sibel, chce uciec od surowej islamskiej tradycji w³asnej rodziny, zmuszaj±cej j± do pos³uszeñstwa i skromno¶ci, której nienawidzi. Targniêcie siê na ¿ycie by³o buntem, krzykiem rozpaczy. Teraz wymy¶la inny sposób ucieczki: próbuje przebiæ siê do wolno¶ci dziêki ma³¿eñstwu. Namawia zrezygnowanego i obojêtnego Cahita do fikcyjnego ¶lubu...
Akin nie kontynuuje historii w stylu: dwoje ludzi zawieraj±cych fikcyjny zwi±zek zaczyna siê do siebie zbli¿aæ, a¿ rodzi siê miêdzy nimi prawdziwe uczucie. To by³oby dla niego zbyt proste.
W "G£OW¡ W MUR" love story - mroczna, obsesyjna i pe³na namiêtno¶ci - nieuchronnie prowadzi do tragedii. Ten film nie jest opowie¶ci± o mi³o¶ci, lecz o nieumiejêtno¶ci kochania. O ludziach, dla których na wszystko jest za pó¼no.
Przede wszystkim jednak Akin portretuje wspó³czesnych emigrantów - film jest opowie¶ci± o ludziach ¿yj±cych w nie swoim kraju, miotaj±cych siê miêdzy ró¿nymi tradycjami, niepotrafi±cych nawi±zaæ ze sob± kontaktu, pe³nych niepokoju i lêku.
Fatih Akin ³±czy ró¿ne style opowiadania, podkre¶laj±c tym dodatkowo wielokulturowo¶æ wspó³czesnego ¶wiata i niejednoznaczno¶æ filmu. Opowiada o problemach emigrantów niejako "od wewn±trz", tworz±c kino ciekawe i niepokoj±ce.