Materia³u do filmu "CZESKI SEN" dostarczy³a sama rzeczywisto¶æ. W Czechach po 1989 roku, po okresie przemian spo³eczno-politycznych, w b³yskawicznym tempie zaczê³y pojawiaæ siê kolejne super- i hipermarkety. Wielkie sklepy ol¶ni³y nieprzyzwyczajonych obywateli bogactwem artyku³ów i nowoczesnym wnêtrzami. Czesi, podobnie zreszt± jak i inne spo³eczeñstwa krajów postkomunistycznych, wpadli "w sid³a" szalonego konsumeryzmu. M³odzi ludzie zaczêli marzyæ (i mówiæ o tym g³o¶no) o pieni±dzach, karierze, wakacjach za granic±, a dzieci - o urodzinach organizowanych w McDonaldsie.
Filip Remunda i Vit Klusák - studenci praskiej FAMU - postanowili nakrêciæ o tym film. Aby uzyskaæ efekt skrajnego realizmu, zaaran¿owali kampaniê promocyjn± dla nieistniej±cego supermarketu Czeski Sen. Wynajêli w tym celu specjalistów od reklamy, którzy zajêli siê przygotowaniem przebiegu ca³ej kampanii. Powsta³o logo supermarketu, reklamy telewizyjne i radiowe, ulotki, plakaty, a przede wszystkim wybudowana na krótko przed dniem "wielkiego otwarcia" fasada Czeskiego Snu.
Film ods³ania kulisy pracy ludzi, którzy maj± ogromny wp³yw na podejmowane przez potencjalnych konsumentów decyzje. Odpowiedzialni za manipulowanie opini± publiczn± s± re¿yserami potrzeb i pragnieñ. Tym, co jednak najbardziej interesuje m³odych re¿yserów, jest rosn±ce znaczenie supermarketu w ¿yciu codziennym Czechów. Staje siê on wa¿nym punktem w cotygodniowym rozk³adzie zajêæ, a tak¿e docelowym miejscem wycieczek. Zaopatrzeni w wózki zdobywcy wyruszaj± na podbój kolejnych rega³ów. Ukoronowaniem ich dnia staje siê efektowny zachód s³oñca podziwiany z parkingu - supermarketowej platformy widokowej. Otwarcie sklepu spe³nia marzenia, promocje je podtrzymuj±. M³odym re¿yserom udaje siê zgromadziæ na podmiejskiej ³±ce blisko 2000 ludzi, którzy chc± siê o tym przekonaæ. Zaczyna siê "wielki bieg prze³ajowy" z met± w nieistniej±cych drzwiach nieistniej±cego supermarketu.
"CZESKI SEN" to pierwsze wspólne przedsiêwziêcie Remundy i Klusáka. W tym filmie, uznanym w Czechach za najlepszy dokument roku 2004, nagradzanym na zagranicznych festiwalach (Dania, S³owenia), wszystko wydaje siê byæ dziwnie znajome. I to przera¿a.
CZESKI SEN - HIPERMARKET: BY ¯YCIE BY£O LEPSZE!
"CZESKI SEN" to zapis najwiêkszej kapitalistycznej mistyfikacji, jak± widzia³a Republika Czeska. Filip Remunda i Vit Klusák, dwóch najbardziej obiecuj±cych m³odych dokumentalistów wschodniej Europy badaj± si³ê psychologicznej manipulacji w dobie konsumpcjonizmu, przeprowadzaj±c kampaniê reklamow± czego¶, czego nie ma.
Na kampaniê reklamow± supermarketu Czeski Sen (przygotowan± przez renomowan± agencjê) sk³ada³y siê telewizyjne i radiowe spoty, 400 pod¶wietlanych billboardów, 200 tysiêcy ulotek promuj±cych produkty marki Czeski Sen, piosenka reklamowa, strona internetowa oraz reklamy w gazetach codziennych i magazynach.
Przez dwa tygodnie ulice Pragi pe³ne by³y reklam nieistniej±cego hipermarketu. Has³o: "Nie id¼ tam, nie spiesz siê, nie wydawaj" przyci±gnê³o ponad 4 tysi±ce ludzi w "dzieñ otwarcia" Czeskiego Snu. 31 maja 2003 pojawili siê oni na wielkiej ³±ce, gdzie zobaczyli tylko wysok± na 10 i szerok± na 100 metrów fasadê hipermarketu ze snów.
"CZESKI SEN" to zabawny i prowokacyjny obraz skutków wybuja³ego konsumpcjonizmu w postkomunistycznym pañstwie. Wokó³ filmu narodzi³o siê wiele kontrowersji, wywo³a³ on skrajne reakcje w czeskich mediach i w publicznych debatach. Dokument omawiano nawet w czeskim parlamencie.
Po niedawnym wej¶ciu Republiki Czeskiej i innych wschodnioeuropejskich pañstw do Unii Europejskiej, w czasach, gdy podej¶cie ludzi do konsumpcjonizmu i globalizacji zaczyna siê zmieniaæ, ten film niesie wa¿ne przes³anie dla kapitalistycznych spo³eczeñstw na ca³ym ¶wiecie.