"BRACIA" przenosz± temat konfliktów miêdzynarodowych z gazet, w których o nich czytamy, w kontekst codziennego ¿ycia".
Susanne Blier - re¿yserka
Nosz±cy stylistyczne ¶lady Dogmy film duñskiej re¿yserki "BRACIA" wbrew pozorom nie jest wspó³czesn± wersj± przypowie¶ci o Kainie i Ablu. I ani przez chwilê nie przestaje ¶ciskaæ za gard³o.
... Michael i Jannik s± braæmi. Trudno jednak uwierzyæ, ¿e ³±cz± ich wiêzy pokrewieñstwa: Michael ma wszystko - kochaj±c± rodzinê, wysok± pozycjê w duñskiej armii, a nawet szacunek surowego ojca. Jannik, gwa³towny i opryskliwy, nie ma nic - w³a¶nie wyszed³ z wiêzienia i, zamiast szukaæ pracy, ca³e dnie przesiaduje w barach, a rodzina traktuje go jak "czarn± owcê".
Michael wylatuje na misjê do Afganistanu, a jaki¶ czas pó¼niej Sara, jego ¿ona dowiaduje siê, ¿e helikopter jej mê¿a zosta³ zestrzelony, a on sam najprawdopodobniej zgin±³. Zdruzgotana wdowa nie ma do kogo zwróciæ siê o pomoc, ta jednak nadchodzi z najmniej oczekiwanej strony: Jannik proponuje, ¿e mo¿e zaj±æ siê domem i córkami brata. To pierwsza szansa, jak± kiedykolwiek dosta³, aby staæ siê u¿ytecznym i dojrzeæ duchowo. Jannik robi to, co uwa¿a za swój obowi±zek - jest mi³y dla Sary, stara siê byæ dobrym wujkiem dla dzieci i pomaga w domu. Kiedy znikn±³ Michael, w koñcu pojawi³o siê w rodzinie miejsce, w które m³odszy brat naturalnie siê wpasowa³. Teraz jest osob±, której mo¿na zaufaæ.
Tymczasem Michael prze¿y³ katastrofê, zosta³ porwany i uwiêziony przez afgañskich wojowników. Przetrzymywany i upokarzany prze¿yje horror, który na zawsze zatruje jego duszê. Michael staje siê zupe³nie innym cz³owiekiem, przera¿aj±cym cz³owiekiem...
"BRACIA" to film, który niejako pod przykrywk± historii o powik³anych stosunkach rodzinnych, mówi o czym¶ du¿o powa¿niejszym i bardziej uniwersalnym; jednym z tematów jest wojna i to, jak j± postrzegamy. Wojna to zjawisko na tyle odleg³e, a¿ abstrakcyjne, jednak z drugiej strony okazuje siê, ¿e jest bli¿ej nas, ni¿ mogliby¶my siê spodziewaæ - mo¿e mieæ wielki wp³yw na ¿ycie, choæ teoretycznie bezpo¶rednio nam nie zagra¿a. "BRACIA" to równie¿ opowie¶æ o nietrwa³o¶ci naszych charakterów oraz kondycji mi³o¶ci w dzisiejszym ¶wiecie: to, kim jeste¶my, zale¿y od okoliczno¶ci, w jakich siê znajdujemy, drobne rzeczy potrafi± ludzi ³±czyæ, a wielkie - dzieliæ.
Ani Sara ani Jannik nie wiedz± jednak, ¿e Michael prze¿y³ katastrofê.
PRASA O FILMIE "BRACIA"
Ten pasjonuj±cy dramat psychologiczny przedstawia wypadki godne greckiej tragedii poprzez wspó³czesne, psychoterapeutyczne soczewki.
Stephen Holden, The New York Times
To mocna rzecz, bez w±tpienia. Koszmar wojny, ból tych, którzy pozostali w domu, rozpacz rozpadaj±cej siê rodziny... Film Bier jest konsekwentnie stoicki pod ka¿dym wzglêdem.
David Cornelius, Hollywood Bitchslap
Mocny, brutalny, zabawny, tragiczny, wibruj±cy, bardzo ludzki film.
Rick Groen, Globe and Mail
Intymny ruch kamery z rêki i uwaga przywi±zana do szczegó³ów przynosi emocjonaln± prawdê tej ³ami±cej serce historii.
Sean Means, Salt Lake Tribune
Nawet je¶li wszystko wygl±da jakby by³o zgodne z formu³±, oczekujcie nieoczekiwanego we wstrz±saj±cym duñskim filmie Bracia. Ten imponuj±co oryginalny film pogrywa z kliszami, zw³aszcza na temat tego, jak zachowuj± siê ludzie w sytuacjach kryzysowych. A potem rozsadza te konwencje z niszczycielskimi skutkami. Tematy winy, podejrzenia, paranoi i ¿alu utkane s± w swoist± sagê. To nie jest flagowa propaganda bohaterstwa. To samo ¿ycie - surowe emocje, dobre serca, z³e decyzje, konsekwencje.
Bruce Kirkland, Jam! Movies
Kreacje aktorskie s± tak mocne, ¿e nie da siê zignorowaæ k³opotów tych ludzi.
Cherryl Dawson, Leigh Ann Palone, Themoviechicks.com
Duñski film Bracia to frapuj±cy portret pogmatwanej relacji miêdzy braæmi, którym grozi odegranie scenariusza Kaina i Abla, przynajmniej na poziomie emocjonalnym. Inteligentnie wyre¿yserowany przez Susanne Bier film to fascynuj±ce spojrzenie na to, co znaczy byæ mê¿em, przyjacielem i... bratem.
Jack Garner, Rochester Democrat and Chronicle
Ciep³a jak jej podej¶cie do ludzi, Bier nigdy nie popada w tanie sentymenty czy uproszczenia opery mydlanej.
Arthur Lazere, Culturevulture. net
Film przechodzi stopniowo w pojedynek rozpaczy, rywalizacji i pojednania, co jest w równej mierze niewinne, jak bolesne.
Paula Nechak, Seattle Post-Intelligencer
To film o przetrwaniu, o tym, jak radzimy sobie w obliczu rozdzieraj±cego nas ¿alu i o tym wszystkim, co robimy, ¿eby ocaliæ samych siebie.
Connie Ogle, Miami Herald
Jest to ten typ filmu, który zamiast rozwi±zaæ wszystko w finale, daje nam do zrozumienia, ¿e istniej± sytuacje bez wyj¶cia, do których trzeba siê przystosowaæ. To bardziej podobne do ¿ycia ni¿ niezliczone filmy z ³adnymi zakoñczeniami, obojêtne szczê¶liwymi czy smutnymi. W rzeczywisto¶ci czasem jest tak, ¿e problem przychodzi i zostaje na zawsze, a najtrudniej odpowiedzieæ na pytanie, no dobrze, ale jak z tym ¿yæ?
Roger Ebert, Chicago Sun-Times