"BERLIN CALLING" to tragikomedia o berliñskiej scenie techno. Gwiazda muzyki elektronicznej Martin Karow, czyli DJ Ickarus je¼dzi po klubach na ca³ym ¶wiecie razem ze swoj± dziewczyn± i mened¿erk± - biseksualn± Mathilde, przeskakuj±c z jednego lotniska na drugie, z jednego wystêpu na kolejny. Dziel± ³ó¿ko, studio muzyczne i biuro w swoim berliñskim mieszkaniu. Mathilde coraz czê¶ciej krytykuje Ickarusa za nadu¿ywanie narkotyków, ale mi³o¶æ i wspólny cel - wydanie nowego albumu - tworz± miêdzy nimi potê¿n± wiê¼.
Jednak po jednym z wystêpów, po za¿yciu wybitnie toksycznej pigu³ki znany DJ traci nad sob± kontrolê i trafia na ostry dy¿ur w berliñskiej klinice psychiatrycznej. Na zamkniêtym oddziale Ickarus tworzy kolejne kawa³ki do nowego albumu. Na chwilê s³oñce pojawia siê na horyzoncie. Ale czy naprawdê wszystko zmierza w dobrym kierunku? Czy muzyka pomo¿e mu wyj¶æ na prost±? Berlin wzywa!
W roli Ickarusa wyst±pi³ Paul Kalkbrenner, sztandarowa postaæ berliñskiej sceny, ikona berliñskiego techno, który skomponowa³ tak¿e ¶wietn± ¶cie¿kê d¼wiêkow± do filmu.
W "BERLIN CALLING" pojawiaj± siê równie¿ kultowe kluby niemieckiej stolicy z legendarnym Barem 25 na czele.
OD RE¯YSERA:
Zazwyczaj filmy o muzykach opowiadaj± o Amerykanach lub Brytyjczykach, którzy ju¿ nie ¿yj±. Bez wzglêdu na to czy bohaterem jest Jim Morrison, Charlie Parker , Joe Strummer, Kurt Cobain, Brian Jones, Ian Curtis czy Johnny Cash, walkê artysty o przetrwanie wyra¼nie osadza siê w kontek¶cie jego czasów. Dlatego filmy te staj± siê portretem spo³eczeñstwa, obrazem obyczajów, spo³ecznym studium i impresj± danego okresu. Walka muzyka - najczê¶ciej autodestrukcyjna - przeradza siê w metaforê jego generacji. W przypadku ikon rock'n'rolla podkre¶la siê spo³eczny nastrój "odjazdu". Sztuka i szaleñstwo to wed³ug mnie g³ówne tematy w portretach tych artystów. Pe³en pasji, niekonwencjonalny styl ¿ycia bohatera absorbuje widzów. Czy artysta podniesie siê, czy upadnie - a mo¿e wzniesie siê za blisko s³oñca? Nie bez powodu Led Zeppelin odwo³ywa³ siê do legendy Ikara.
Dlaczego nie narysowaæ portretu niemieckiego muzyka? Mo¿e nawet artysty, który wci±¿ ¿yje? Po co uciekaæ do przesz³o¶ci, skoro nasza rzeczywisto¶æ jest nie mniej ekscytuj±ca? Dlaczego by nie zrobiæ filmu o przedstawicielu muzyki elektronicznej? Muzycy generacji Youtube komponuj± na swoich laptopach. Podró¿uj± po ca³ym ¶wiecie, nie potrzebne im teksty, a swoje utwory sprzedaj± w Internecie. Dziêki temu s± niezale¿ni od wielkich wytwórni p³ytowych. Ich fani tworz± miêdzynarodowe ¶rodowisko entuzjastów clubbingu i tañca. "Berlin Calling" nie jest filmem biograficznym. To portret fikcyjnego muzyka w dzisiejszym Berlinie. Opowiada o sztuce i szaleñstwie, oszo³omieniu i ecstasy, nadziei i przysz³o¶ci, przyja¼ni i rodzinie, muzyce i rado¶ci ¿ycia, oraz, oczywi¶cie, o mi³o¶ci.
Hannes Stoehr
PRASA O "BERLIN CALLING"
Hannes Stoehr jest - w najlepszym znaczeniu tego s³owa - opowiadaczem historii. Takim, dla którego najbardziej liczy siê emocjonuj±ca opowie¶æ (...).
Po filmach skupionych na Niemcach - niemieckich pogl±dach na ¿ycie w "Berlin is in Germany" oraz rozgrywaj±cym siê w wielu krajach dramacie "One Day in Europa", tym razem trafiamy w samo serce lokalnego ¶rodowiska klubowego. Tutaj liczy siê autentyzm.
Film nie zawdziêcza go jedynie odpowiedniemu umiejscowieniu akcji - zdjêcia krêcono w prawdziwych klubach i w prawdziwym szpitalu z pomarañczowymi koszami - ale w równym stopniu wybitnej obsadzie, a przede wszystkim Paulowi Kalkbrennerowi, który zagra³ Ickarusa. (...).
A muzyka? Niewiele ma wspólnego ze stereotypem bum-bum techno i jest przyjemnie odlotowa.
"Zitty Berlin", Martin Schwartz
Udany portret muzyka techno, nakrêcony w faktycznych lokalach klubowego ¶rodowiska w Berlinie. Narkotyki, mi³o¶æ, szaleñstwo - to wszystko tu jest (...).
Nie tylko dla klubowiczów. Centralnym punktem i elementem spajaj±cym jest muzyka Kalkbrennera. Ju¿ w pierwszych scenach - gdy widzimy go w akcji i s³uchamy jego basów - muzyka techno staje siê zrozumia³a.
"Tip Berlin", Laura Ewert
Muzyczny film "Berlin Calling" w jednej niepozornej scenie przedstawia wszystkie pragnienia, a zarazem wszystkie bol±czki kultury techno i dociera do sedna sprawy: psycholog Petra Paul zak³ada s³uchawki swojego pacjenta. S³yszy szybki rytm niepokoj±cych, mrocznych basów i upiorne odg³osy drapania. Najpierw wygl±da na przera¿on±, ale po chwili k±ciki jej ust unosz± siê. To taniec pomiêdzy ob³êdem a rado¶ci±, pomiêdzy upadkiem i wzoltem, co sprawia, ¿e muzyka elektroniczna - i "Berlin Calling" - s± tak wyj±tkowe. (...).
"Spiegel" ONLINE, Christoph Cadenbach